Sunday 23 December 2012

Terungkap [Final]


Bab 7

Aspia tak senang duduk dari kelmarin.

“Boy…friend?
“Yup.”
“You have boyfriend?”
Aris mengangguk.
“Kenapa tak pernah bagitau awak ada boyfriend?”
“Tak tanya pun masa game kita malam tu.” Selamba muka Aris menjawab.
“You contact him even we’re married?” Masa ni dia dapat rasakan betapa sakitnya hati. Rasa macam… dia dah rampas seluruh hidup Aris dari tangan lelaki yang Aspia tak tahu sapa tapi pasti akan menggembirakan sepanjang hayat Aris.
“Yup.”
“Hmm.” Bahunya dah terjatuh. “Bila?”
“Lusa.”
“Alright.”
“Thanks.”

Besok. Hari dia akan berjumpa dengan lelaki yang pernah menggembirakan hidup Aris sebelum dia datang. Terperanjat. Dia memang terperanjat.

“Bro, lebih baik kau mengaku perasaan kau tu. Jangan nak ego sangat.” Suara Daus kedengaran.
“Kalau tak, dia akan fikir kau tak hargai kewujudan dia dalam hidup kau,” Suara Oman. “Walaupun dialah perempuan yang dah ubah perjalanan hidup kau tiga ratus enam puluh darjah.”

Perlahan Sharpie merah dicapai. Dari kelmarin lagi, dia tak menegur langsung Aris. Takut, kalau-kalau ayat yang keluar nanti berupa makian. Kalau Aris bertanya pun, dia cuma mengangguk, menggeleng atau ayat yang kerap keluar, “Saya busy.”

Beberapa keping kertas A4 putih dibawa. Pintu biliknya dibuka. Bilik Aris yang berada di hadapan biliknya dipandang. Pintu bilik tertutup rapat. Ada cahaya terlihat di bawah pintu.

Great! Dia ada dalam bilik. So, lets do this.

Beberapa lipatan kertas dalam poket seluar tidurnya dibuka sebelum dia melangkah beberapa tapak ke hadapan.

Lipatan pertama: Dear Mr Syamir Aspia bin Hasan Abdullah. Kenapa dengan awak?
Lipatan kedua: Awak bukak la pintu. Lets talk?
Lipatan ketiga: Awak? [Aris sempat lukis dua orang kartun yang comel; seorang perempuan melutut sambil hulur bunga ros yang besar dengan seorang lelaki bermuka sedih.]
Lipatan keempat: Did I do something hurt you? If yes, I’m so sorry for that. What is it?

Hati saya, Nurul Harissah binti Muhamad Amir.

Aspia bersila depan pintu. Awak dah buat saya jadi seorang lelaki yang ada perasaan sekarang ni. Penutup Sharpie ditarik menggunakan mulut. Kertas A4 pertama dah terlakar dengan perkataan. Aspia tersengih membaca ayatnya sendiri. Skema.

Puan Nurul Harissah binti Muhamad Amir yang disayangi, saya minta ampun sebab saya sepatutnya bagi tahu awak lebih awal lagi bahawasanya awak la perempuan yang saya cerita tu. Saya tak jujur dengan awak dan awak pun. So the game is fair and square.

Kertas itu disorong ke dalam bilik Aris melalui bawah pintu. Aris perasan ke tak, dia tak ambil kisah dulu.

Kertas kedua diambil.

Saya nak awak tahu, dalam ramai-ramai penghuni bumi yang hidup sekarang ni…

Kertas itu disorong lagi.

Lima belas saat menunggu. Aspia berdiri. Penutup Sharpie diletak balik. Takda balasan? Dia dah tidur sebab tak sabar nak jumpa boyfriend dia besok ke?

Hela dilepas.

Aspia tak berganjak. Ketuk pintu, right.

Baru nak ketuk, tersembul muka tak beriak Aris.

“Cuma awak seorang yang saya cintai.” Terluncur ayat tu dari bibir Aspia. Sambungan ayat kertas kedua tadi. Turun naik dada Aspia. Perlahan kepalanya digeleng. Jangan menangis, Aspia. Perkahwinan kau takkan hancur besok. “Selama sebelas tahun yang lepas, saya cuma cintakan awak seorang.”

Aris masih merenung tepat ke mata Aspia. Mata yang dah bergenang dengan air mata. Aris masih kekal dengan muka tak beriak.

“Saya tahu saya nampak pelik sekarang ni. Saya sendiri tak tahu apa yang dah berlaku dekat saya.” Aspia meramas rambutnya. Macam… takda harapan. “Tapi, saya cuma nak awak tahu saya sangat-sangat sayangkan awak.”

Diam.

Fine. “Kalau awak tak boleh terima…”

Satu kanvas terpampang. Aspia sempat melihat kuku dan jari-jari Aris yang dah terkena pelbagai warna air. Matanya bergerak pantas meneliti lukisan yang dilukis Aris.

“Awak tahu? Rasanya saya takda cerita dengan awak pasal ni.”

“Hafiz yang cerita.”

“Spoil.” Aspia tersengih. Perlahan dia mengelap matanya yang bertakung dengan air tadi.

“Nah.”

Aspia menyambut perlahan. Masih basah.

“Saya cintakan awak jugak.”

Aspia angkat muka. “Sejak bila?”

“Sejak saya nampak air mata pertama awak.”

Aspia tepuk dahi. Crap.

“Sejak kita main game ala Jeopardy on our first night,” Aris bersandar pada dinding. “The craziest wacko first night of this century, I guess.”

“Tengok la inventor dia.” Aspia dah tersenyum lebar. “Jadi jumpa dia besok?”

Aris mengangguk. “Saya nak kenalkan husband saya je. Awak jealous lebih-lebih kenapa? He’s my ex-boyfriend. Not still my boyfriend.”

“Sebab, saya sayangkan awak~” Aspia bersuara perlahan dengan bernada.

Aris tersengih. “Saya pun.”

Lukisan yang masih basah tu dipandang lagi. Lukisan yang baru siap bila kertas pertama dari Aspia menyelinap masuk. Lepas berfikir panjang, terus dia mencapai kanvas yang masih basah dan membuka pintu. Ayat kertas kedua tergantung.

“Ingatkan nak pujuk awak pagi besok.”

Aspia ketawa. Finally…

Lukisan Aris berlatarkan dalam sebuah kelas. Dengan beberapa pelajar yang tekun membaca. Seorang pelajar perempuan yang memandang ke luar tingkap, tepat ke arah rooftop. Dan di atas rooftop yang menghadap tingkap tu, berdirinya seorang pelajar lelaki yang berambut perang panjang cecah bahu tersenyum melihatnya.

Dan tulisan Aris pada kawasan yang sengaja tak diwarna;

Even after all this time,
The sun never says to the earth, “You owe me.”
Look what happens with a love like that,
It lights the whole sky.
 – [Hafiz, Persian Poet of the 1300]


Sorry for the mistakes,
Thankyou. J [23122012;0245] – Alter ego I dah tader talent buat cerpen. T____T

1 comment: