Sunday 17 March 2013

Suka suki 2



“Kenapa kita kena ada kelas petang ni?” Ayuni yang memang tak suka kelas petang, berang dengan Cikgu Fathiah.

“Lahh, nak dapat ilmu lebih lah apa lagi!” Lyss menjawab selamba.

“kacau line aku nak main futsal petang ni.ish!”

“beb, aku gerak dulu. Library. Jumpa dalam kelas!” Lyss terus berlalu. Tinggal Ayuni yang ayu seorang diri dekat lobi. Nak pergi kantin malas. Bebudak gerenti ramai. Duduk sini je lah.

“EH?” Ayuni dengar suara someone.

“Eh?” Ayuni ulang ayat yang sama yang diucapkan oleh ‘someone’

Irsyad! Kenapa lah kena jumpa dia lagi. Bosan!

“Why are u here? Zarith balik petang hari ini.”

“Aku tau la ngok. Aku balik petang jugak.”

“Ek? Aku tak tanya pun”

Mamat ni kan. Aku ketuk kepala, mahu tercabut otak dia aku kerjakan. “saja nak bagitau. Kau kan busybody.”

“Agak-agak sikit okey kalau nak mengata. Masuk ni, dah dua kali aku jumpa kau. Kau takde kerja lain ke selain kacau aku nak lelap?”

“Ek? Aku manatau kau nak buat kilang taik mata.”

“Dah tau, berambuslah.”

“sopannya gaya menghalau. Banyak cantik.” Ayuni terus berlalu. Makin dilayan, dia pula yang menyinga tak kira masa.

“Cantik tak.Hensem lebih dari Zarith.”

**

“Angah!”

Mak eh! Budak bertuah! “Nak kasi nyawa orang melayang ke apa?” Zarith mengutuk adik sendiri.

“Sorry bro! Acah je. Takkan dah nak bercerai roh dengan jasad?”

“Cis. Apesal terpekik terlolong macam singa betina lapar?”

“Adik balik dengan Angah ek?”

“Ok2. Tunggu tempat biasa.”

“Set!”
**

Pukul 5 petang. Kelibat Angah masih tak nampak. Motor kesayangan ada. Mana entah Angah ni pergi? Dia boleh nampak seorang lelaki tengah pergi ke arah dia. Tapi siapa?

“Kau?” Serentak Ayuni dan Irsyad berkata.

Kenapa aku boleh jumpa dia lagi. Malang! Malang! Malang! Takde tempat lain lagi ke mamat ni nak pergi! “Kau, kau buat apa kat sini?”

“Well, we’re meant to be. Kali ketiga aku jumpa kau dalam sehari.”

“What the …. Aku tanya benda lain lah ngok. Takde nya meant to be or not.”

“Dah, Angah kau suruh aku hantar kau. Naik cepat.”

“Taknak.”

“Taknak sudah. Aku gerak dulu.”

“Ehhh! Angah aku mana?”

“Emergency. Junior dia injured, bawa pergi  hospital. Last chance, nak ikut ke tak?”

“Okelah. Kali ni je.” Ayuni memasuki perut kereta Irsyad. Lelaki ni nampak je selekeh, tahap harta benda kaya gilaa.

Sepanjang perjalanan, Irsyad bersiul mengikut rentak lagu yang didengar. Jam dekat dashboard dah lepas pukul 6. Hantu ni tak reti bawa laju-laju ke?

“Kau tak boleh bawa laju lagi ke?”

“Boleh je.”

“habis tu yang bawa slow sangat tu kenapa?”

“Aku taknak kasi anak dara sebelah dapat parut sebab masuk kereta aku.”

“Aku pakai safety belt apa.”

“Masih ada bahayakan?”

“Such as?”

“mana tau singa betina baham aku, terus aku hilang kawalan dan kereta terkandas. HAHAHA.”

“Kutuk aku lah tu kan?”

“Mungkin. Siapa makan cili boh dia la rasa pedas yang teramat. HAHA”

“benci.”

“Dari hari tu kau benci aku, mesti kau sayang aku sangat-sangat kan?”

“Fakta mana kau cekup?Mana benci boleh jadi sayang.” Menyampah layan mamat ni. Cukup sifat! Dengan lagaknya, kaki mengutuk, perasan cukuplah! Cukup buat dia menyampah!

“Boleh,kalau Allah dah tentukan.”

“Yelah sangat. Sayang sangatlah dekat kau tu. teiii”

“See? See? See? Kau mengaku akhirnya!”

“Kau suka sangat apesal? Aku tipu je kan?”

“Aku take serious benda tu.”

Grr. Mamat ni. Memang setengah tianglah. “ Whoaa, jangan jadi budak-budak lah. Aku tak suka kau.”

“Tak kesah. Sekali je kau cakap aku simpan sampai mati.”

No comments:

Post a Comment