Tuesday 16 April 2013

Ara & Lutfie [23]


Post-it-note kuning yang terletak elok di tengah paper bag bertukar tempat di atas meja studi Ara. Ara memandang sepi tulisan tangan milik Lutfie. Post-it-note yang ada bentuk smiley di bucu bawah sebelah kiri. Post-it-note milik Achik. Memang a quick note-lah. Hailaaa, Lutfie.


            Ara, this is a quick note. Since, kau langsung tak nak jawab call aku and my text. I’ll be away for five to six years, so jaga diri. Tunggu aku ek? Nah, bagi hilang rajuk kau :)


Diari berkulit coklat pekat dipandang sepi. Ara tak pernah berminat untuk tulis diari, apa lagi blogging atau buat status atau tweet merapu.  Dan diari ni, dia dapat dari Lutfie, dua minggu lepas. Itu pun, Achik yang serahkan.


Dan baru hari ni, dia buka paper bag yang isi dalamnya ada diari, pen dan post-it-note ni. Helaian pertama dibuka. Foto Ara dan Lutfie masa Zaki bertunang dulu. Ara hanya tersenyum kelat. Rindu Lutfie.


Helaian kedua pula dibelek. Tulisan tangan milik Lutfie dibaca.


           Ara, sorry sebab aku yang rasmikan dulu diari ni. Cuma ini yang aku dapat cari untuk kau. Aku tahu, kau tak minat nak mengarang ni, kerja lecehkan? Tapi, kalau kau ingat aku, nak cerita something. KAU SILA BERJANJI UNTUK MERAJINKAN TANGAN KAU MENULIS! JANGAN DOK BANTAI ORANG!

            Dan kalau kau tertanya-tanya ‘kenapa diari?’, aku tak boleh jawab sekarang. Nanti, bila kau dah habis baca page ni, kau selak page belakang sekali. Aku letak jawapan aku asing-asing. Jangan lupa tau, baca page belakang sekali!

            Ara, again sorry. Aku tahu kau marah. Tapi, kalau tak nak aku pergi, straight to the point boleh? Takyah sangat kau buat sesi-merajuk-dengan-Lutfie. Tak cool okay, tak cool!


Ara senyum nipis. Lutfie, kalau aku cakap macam tu, kau takkan pergi ke? Kau tetap akan pergi kan? Kan?


Kalau kau tak suruh aku pergi, aku takkan pergi Ara. Aku akan stay, tunggu kau. Kau tahukan kita kawan? Friends till death kan?
                                     

Berulang kali Ara membaca sebaris ayat itu. Kalau kau tak suruh aku pergi, aku takkan pergi Ara. Aku ni siapa Lutfie, untuk bagi kau arahan supaya kau tak pergi. Aku bukan siapa-siapa. Setakat kawan kau. Kau siap mentioned lagi kita ni kawan. Kawan tak buat perkara macam tu kan?


            Ara, I end this bad hand-writing with my super best signature. So, should I say I miss you and I will miss you or even more? Gurau. Assalamualaikum J

P/S - Aku tak suka mood sedih-sedih dengan kau tahu? Kau menangis malam tadi buat jantung aku tak selesa berdegup!


Ara gelak kecil membaca ayat terakhir Lutfie. Seriously Lutfie? Macam mana jantung tu tak selesa berdegup? Timing setiap degupan tu tak samakah? Atau, jantung tu berdegup dalam keadaan menggigil? Lutfie. Lutfie. Rindu Lutfie, lagi.

Ara leka sebentar. Bila dia kembali ke dunia nyata, dia membuka helaian seterusnya. Dia mengambil keputusan untuk tak bersikap gelojoh padahal hatinya dari tadi meronta nak buka the last page. Nanti, bila sampai masanya Ara pasti akan tahu apa yang terkandung dihalaman terakhir. Dia mula membuka penutup pen yang dihadiahkan oleh Lutfie dan menulis sesuatu.


##


“Acid, so how?” Suara Lutfie jelas menandakan keresahan. Entah-entah muka dah berkerut 14. Acid berimaginasi.


“So how, what?” Acid bertanya semula.


“Ara-lah!” Acid. Kita tanya dia, dia tanya kita balik. Memanglah, mental rosak lepas baca banyak sangat buku medic agaknya.


“She’s doing fine. Okay je aku tengok. Selamba bomba ja perangai. Tak macam kehilangan pun,” Acid menjawab separuh jujur. Padahal dia tahu benar maksud sebenar soalan Lutfie, yang dah berapa kali bertanyakan perihal yang sama sejak dua minggu lalu.


“Sengal kau Acid. Itu jawapan sampingan. Aku nak tahu jawapan utama dia.”


“Jadi, tadi kau bagi aku soalan subjektif-lah kan? Berapa isi aku kena bagi?” Acid masih galak hendak menyakat Lutfie.


“Bangang!”


“Rileks ah. Tak buka lagi rasanya. Sebab dia pun macam takda cakap apa-apa pun dekat aku,”


“Oh. Betul ke dia tak rasa kehilangan?”


“Tu aku auta ja. Kau takyah la call hari-hari. Nanti, kalau ada apa-apa aku bagitau kau lah.” Jeda. “Hey, kau bersungguh-sungguh weh. Well done, kawan.”


“Well, kau patut ikut jejak aku kalau nak pikat adik aku.”


“ya-da-ya-da,” Acid melayangkan tangan ke udara. Macamlah Lutfie boleh nampak apa yang dia tengah buat sekarang.

No comments:

Post a Comment