Sunday 6 November 2011

I'd Do Anything (Part 1)

F - A - Y - R - A
Kau tau tak aku suka kau?
Kau perasan tak aku caring sangat pasal kau?
Kau nampak tak semua yang aku buat untuk kau?
Kau tau, aku suka kau since first time aku tengok kau?Masa tu kau tengah discuss dengan kawan kau pasal exam. Aku tengok kau.Mata kita berlaga tapi kau buat bodoh je.Kau sombong dulu.
Bila kita dah kawan, kau memang gila-gila punya perangai.Hantu jugak kau.Lucu la wei.
Kau siap kenalkan aku dengan kawan-kawan kau as a boifren kau, mati katak aku tau tak.Aku boleh rasa macam terbang di awangan, burung berkicauan dengan tujuh warna pelangi .Dengan background music Plain White T’s - 1234. Heaven kau tau tak?
Tapi, at last you tell them the truth, kau anggap aku macam abang kau. Sebab aku tua dua tahun dari kau? Itu jer?
Kenapa kau tak suka aku?
Kenapa kau mesti nak anggap aku as your bro and your partner?
Kanapa tak jadikan apa yang kau cakap dekat kawan-kawan kau waktu first time dulu as a reality?
Kenapa kau mesti suka budak lain?
Why Fayra? Why?

Scan termenung. Remembering all the shit moment with her was really hurting. Bukan salah perempuan tu, salah Scan. Scan tak pandai nak bagi tau isi hati dia dekat Fayra. Apa yang dia boleh buat,termenung sorang2, thinking of her and say all those kind stupid things yang sepatutnya dia cakap dekat Fayra two years ago.Dekat part ni, ada background music yang sayup-sayup je dengar, song by Simple Plan.

Another day is going by

I’m thinking about you all the time

But you’re out there

And I’m here waiting

And I wrote this letter in my head

Coz so many things were left unsaid

But now you’re gone

And I can’t think straight

YOh selalu tanya Scan, kenapa dia tak bagi tau dengan ‘history’ dia. Dan Scan akan jawab dgn muka heartless dia, “I just can’t bro,” Scan, masih teringat semua yang ada kaitan dengan Fayra. Coz somehow, Scan can’t put her in the past. He can’t forget Fayra.

*****************************

Breakfast time.
9 o’clock in the morning

Fayra! Scan macam nampak Fayra dari jauh. Fayra ke tu? Scan kejar perempuan tu, nasib baik perempuan tu tak perasan.  Rasa macam ada background muzik pulak, macam drama-drama dalam TV tu. Simple Plan-I’d Do Anything.

This could be the one last chance

To make you understand

Lama dia mengejar, bila dia dah nampak muka perempuan tu, dia terus kecewa. Bukan Fayra.  Tu mak cik kantin (actually, tak tua mana pun sampai kena gelar dia mak cik) yang suka buat hal dengan student. Hari-hari nak mintak aku sepak. Scan bermonolog dalam hati. Sempat lagi dia nak mengutok ‘mak cik kesayangan’ student sekolah nih. What the hell betollah!

Oh ya, teringat Fayra! Gadis pujaan sejak di Junior Kirin High School. Rambut blonde persis kartun anime.Muka cantik ala-ala IU, babyface gitu. Okay, Scan terlebih berimaginasi. Jangan percaya. If someone dah fall in love macam Scan, that girl for sure dia cakap cantik macam bidadari kayangan turun dari langit. HAHA. But, apa yang Scan cakap memang betol.  Almost, except one thing Scan tak sebut, her eyes. Gara-gara that point, dia dah rasa macam kena  gam dengan budak bernama Fayra. Mata Fayra tu bulat and biji mata dia warna hitam.Hitam sangat,cantik bagi Scan. Fayra, junior Scan.  Lama dah benda tu happen, about two  years ago. Sampai sekarang  Scan masih tak bagi tau Fayra, dan sekarang Fayra dah tak satu sekolah dengan dia. Sebab? Scan on purpose pindah sekolah lain bila naik pangkat jadi budak senior. Even, dia boleh sambung dekat Senior  Kirin High School, bersebelahan dengan Junior Kirin High School, tapi dia tolak mentah-mentah. He did it on purpose. Membawa hati yang berduka lara. Sekarang sekolah dekat Senior Gordon High School.

Two years ago . . . .

“Fayra, jom break the rules? Hehe” Scan dah ada plan.


“Rules?R-U-L-E-S?banyak betol benda kau nak break-ingkan?” Fayra masih dengan lagak biasa, tak teruja seperti selalu.

“Ooppps, grammar mistake la wei. Apa kejadahnya aku nak break-ing the ‘rulessss’ sampai banyak sangat? Agak-agak la sikit makcik!”HAHA. Scan tebalkan huruf S tu.

“Wellido, aku tengah takde mood nak buat semua tu sekarang.”

Dulu, Fayralah yang no 1 akan cakap ‘ALRIGHT’ kalau bab-bab nak buat onar dekat sekolah. Escape? Buat bunyi hancuss dekat bilik muzik?Pecahkan itu ini dan segala macam vandalism, akan dia buat dengan besungguh-sungguh. Even, Scan ketua tapi lagak Fayra macam dia pulak ketua. F YI, Scan and Fayra adalah ex-taiko.Sekarang kena act macam budak baik depan cikgu, sebab gred dinilai melalui sikap(?) Pelik bebeno sekolah ni.

“Apesal kau ni?” Scan tanya Fayra.

“I want to stop. Tak nak lah buat kerja gila nih.”

“But why? Falling in love with nerdish?” Sarkastik bunyi Scan.                                                     

“Shoot it. You’re right.” Fayra senyum.Dia tak marah langsung babe.Ni yang buat hati Scan berkecai into a million pieces. For sure, air muka Scan berubah. Macam gajah takde belalai. Short of, muka dia memang pelik.

“With who dear?” Scan tanya. Lemah betol bunyi dia, suara dah bertukar, lagak macam mat romeo even hati punah dan rapuh. Tunggu timing yang betol untuk buang semua perasaan.

“Kinda nerdish people, but I like him. Wenz, prefect school. ”Senyum Fayra makin lebar. Dia tak nampak ke aku ni macam hilang soul je. Dia tak nampak ke aku sakit hati tengok dia senyum untuk orang lain? Dia tak nampak ke . . . .! Okay, aku tak nak bebel panjang. She’s hurt me a lot!

“Okey then, bye.” Scan pergi macam tu je. Tak nak dengar Fayra puji mamat perasan hot tuh.Wenz, budak yang nak makan penumbuk aku.Rasa kuat tapi lembik macam sotong.Urghh, please lah! Kenapa Fayra suka lelaki lembut macam tuh! Aku ni, gagah perkasa kena langgar lori pun tak mati wei! Fayraaaaaaaaaaaaa!!!!!!!!

Scan tengah berjalan straight dekat koridor depan. Tanpa toleh, tanpa dengar Fayra terpekik terlolong panggil dia. Let her be. Biar dia rasa sakit hati macam aku.

“Scan! Scan! Scan!!!!!” Fayra jerit sekuat hati. Scan langsung tak toleh. Tipu kalau Scan tak dengar sebab banyak mata yang pandang dia. Like a crazy girl screaming. Dia malu dengan apa yang jadi. Most important, dia sakit hati bila Scan buat bodoh je masa dia terjerit! Okay, fine! Fayra berlalu dari tempat duduk dia.

The last summer berlalu macam tu je.Dua sahabat, buat drama clash and never meet anymore.

“Bro, remembering history huh?’YOh tegur Scan dari belakang.

“Uh?Blurrr.”HAHA. Scan hanya dapat jawab macam tu jer. YOh ni semua dia tau, even tak tau pun dia boleh teka dengan betol.

“My assumption never wrong dude.” HAHA

“Banggalah kau?Strike, kau betol.” Scan surrender.

“What for kau ingat balik? Lama dah kan?”

“Ha’ah. Pesal kau kat sini?”

“Nak ajak kau ngorat new student sebelah kelas aku. Good looking person, mesti kau suka dan terus lupa your history.”

“Ye?Aku ngorat hari ni, esok aku relationship dengan dia and lusa aku break dengan dia. Kau nak dia terluka?”

“Nope, kau takkan buat macam tuh. Pity on her.”

“Watever.Aku tak nak, malas la wei.”

“Kau ikut aku, ni arahan!Cepat la ngok!

Dengan malas, Scan ikut je apa kata kawannya, YOh.  YOh, memang ejaannya macam tu,bukan typo okey? YOh stand for, Yuri Ohm (full name dia).Budak bajet muka tak tau malu, ngorat perempuan sana sini, ‘makcik kantin kesayangan’ pun dia nak. Memang dasar lelaki tak cukup sifat.Tapi, jangan ambil ringan, hensem tahap gaban YOh nie.Macam Cloud Strife.Hehe.

Sampai depan kelas YOh, Scan memanjangkan kepala nak meneliti kelas sebelah. “kelas junior ni, bkn senior.” Bebel Scan.

“Memang la ngok.Bila masa pulak aku cakap student tu junior ke senior ke.Takdekan?HAHA.” YOh menyampuk.

“Sukati kau lah.Mana budak tu?Meh aku tundukkan dia suroh dia jadi girlpren aku.”

“Scan,sabar la dulu. Aku pun belum selidik data budak tu sangat.But still ex-student Kirin macam kau.”

“Well, kalau macam tu, waktu recess tengah hari nanti aku datang balik. Kau mesti bagi tau aku data budak tu dengan complete.Adios YOh.” Scan berlalu dengan gaya tersendiri. 

Scan ni,kalau dia jadi model memang terkenal. Gaya dia jalan cool, sempoi.Tak menyusahkan mata yang memandang. Sebab tu dia ramai peminat, yang sadis sangat tu, Scan tak layan sorang pun.Dia kutok adalah, heartless mamat nih. YOh heran, kenape awek yang Scan ingat dari dulu tu tak sangkut dekat Scan. Scan tak pernah citer dekat YOh pasal ‘history’ dia tuh.

The bell is ringing. Recess over and YOh tak cukup masa nak investigate pasal new student tuh.

No comments:

Post a Comment