Thursday 22 December 2011

Cinta Longkang [1]

Suasana dalam bilik kuliah UPM itu agak hingar-bingar sebab ada lebih lima puluh manusia berpadat di dalamnya untuk menghadiri Kursus Kerjaya. Aku baca nama ahli kumpulan aku. Takkan la takda sorang pun kawan aku yang minat architecture? Semua manusia sama group dengan aku ni semua aku tak kenal. Mak aih~ macam mana aku nak get along dengan diaorang ni?

“Dania. Dani for short.” Aku buat intro dengan ahli kumpulan yang tak dikenali itu. Seorang pun takda dari sekolah aku. Maka, terpaksa la buat-buat ramah dengan diaorang ni.

“What?!” Riak lelaki ni nampak terkejut. Semua ahli kumpulan memandang lelaki ni.

Aku berkerut dahi. Aku cuma bagitau nama aku je kan? Bukannya bagitau bila bilik ni nak runtuh. “Kau apahal?”

“Ek ena. Dah nama aku Dani jugak, takkan ada dua orang Dani dalam satu group? Confuse la nanti.”

“Yang kau tak puas hati apasal? Just a name ok?”

“Yeah, whatever. It’s just a name.” Lelaki tu mengalah.

“Rilek la bro. Surrender dengan perempuan is better.” Lelaki yang duduk sebelah Dani tu tadi memujuk. “By the way, fullname dia ni Danial.”

“Nama aku Allaudin.” Ujar lelaki tu.

“Ziyaad.”

“Ara.”

“Mirwa.”

“OK. Now, pick and choose sapa yang nak jadi leader and assistant.” Aku mengarah. Hish, apasal aku ada rupa manusia berlagak hebat. Macam aku je yang ketua. Sesuka hati je aku mengarah.

“Allaudin or Danial or Ziyaad?” Ara menyoal. “Better lelaki yang jadi leader, right?”

“I’m out.” Ziyaad bersuara. Aku buat muka hairan. Apa kes surrender sebelum berperang ni? Apa dah jadi dengan lelaki zaman sekarang ni? Ish, apa yang aku melalut ni?

“OK. Aku tau kau dah jadi ketua pengawas dekat sekolah. Muak nak pegang kuasa lagi la tu.” Mirwa bersuara. Dia dengan Ziyaad datang dari sekolah yang sama. Aku sorang je takda schoolmate dekat group ni. Jahat betul kawan-kawan aku tu.

Allaudin angkat bahu. Kemudian Danial sebelah dipandang. “Kau?”

“Don’t mind.”

“Allaudin je la yang jadi lead. Aku tengok budak Danial ni tak layak betul jadi pemimpin. Dah la awal-awal cari pasal dengan aku tadi.” Aku mengeluarkan cadangannya yang konon bernas. Ah, peduli apa.

“Ekelleh budak ni. Mulut spesis longkang.” Danial bersuara.

Dania buat tak peduli. “So, deal la. Allaudin jadi lead. The assistant?”

“Kau je la?” Allaudin menyoal kepada Dania.

Aku nak membantah tetapi Danial tak guna tu tetiba menyampuk. “Eh kau ni. Buta ke apa? Tak nampak ke dia ni ada ciri-ciri manusia tamak kuasa?”

“Weh mulut kau tu la spesis longkang. Cakap orang konon.” Aku melawan. Perangai pun busuk macam longkang.

“Hah, kalau macam tu kau je la yang jadi assistant?” Mirwa bersuara.

“Aku?” Danial menunjuk dirinya.

“Alright then.” Aku bersetuju. Takyah kusut kepala otak. Masa dah nak habis.

“Nama kumpulan?” Ziyaad menyoal.

Danial diam konon dia tengah struggling berfikir. Menyampah pulak aku tengok muka berlagak dia tu.

“Tordesillas?”

Semua orang memandang aku.

“Not bad.” Allaudin bersuara.

Aku tersengih. Muka Danial dipandang. Ni la contoh muka manusia tak puas hati. “Muka kau macam tu apasal? Tak puas hati sebab idea aku bernas lagi dari idea kau?”

“Nama tu buruk.” Lurus Danial menjawab.

“Ok. Jadi kau ada nama yang lebih bagus lagi ke?” Aku menyoal. Hekelleh, cakap macam la dia dapat pick a good name. Berlagak la mamat ni. Aku sekeh jugak dia ni nanti.

“Aku cadangkan nama kumpulan kita ‘THE DRAIN MOUTH’? Or, ‘DANIA THE GIRL WITH A DITCH MOUTH’?” Danial angkat kening sambil buat senyum sinis.

Aku dah buat bijik mata aku semakin besar. What?! Mulut dia ni memang celaka la. Aku tampar kang terabur gigi hensem dia tu nanti. “Kenapa mesti nama aku? Kenapa tak ‘DANIAL THE DITCHER’? Or ‘DANIAL THE DRAINER’?”

“Like that would happen.” Danial bersuara perlahan tapi penuh dengan unsur-unsur geram.

“Guys, please. Korang nak gaduh, this isn’t a good place. We need a name. Five minutes left.” Mirwa bersuara cemas.

Aku kerut dahi. Minah ni kalut je aku tengok. Rileks ar.

“How about five minutes?” Danial tetiba bersuara.

“Apa yang kau cakap ni?”

“Nama kumpulan. Five minutes.”

“Great.”

Danial sengih riyak. Muka aku dipandang dengan riak-riak kebanggaan. Ish menyampah gila aku.

“OK.” Aku bersetuju tanpa banyak kerenah. Malas aku nak gaduh dengan dia ni. Dah la baru kenal, takkan nak buat perang sedara pulak. Tapi, gigi Danial tu memang dah buat aku cair doh.

**

“Diaorang suruh kita buat model bangunan. Then, described la the best thing about the model.” Allaudin memberitahu tentang tugas yang diberi.

“Using this old newspaper, sellotape dan gunting?” Danial tiba-tiba menyoal.

“Yelah mangkuk. Tak kan nak guna simen pulak?” Ziyaad menyiku Danial. Danial ni kalau dia dah show kebodohan dia, memang bodoh dia tahap supernova la.

“So, budak architect cepat la design.” Danial memandang aku.

“Bukan aku sorang je budak architect sini kan?” Aku lawan balik. Ish, budak ni memang… memang penyangak la. Mencik betul aku dengan perangai dia yang hampir sebijik dengan setan tu.

Aku melangkah ke hadapan sebab nak ambil ingredients nak buat bangunan nanti. Aku mengangkat surat khabar yang tebal nak mampos tu. Apa punya tak gentle la lelaki dalam group aku. Ara ikut aku jugak ke depan nak tolong aku bawak benda-benda kecik.

“Hah. Kita nak buat dekat mana?” Aku bertanya. Aku tengok ada jugak dua tiga group dah start buat diaorang punya tugasan.

“Dekat sana.” Allaudin menunjuk satu sudut. Pigidah. Punya la jauh. Dah la budak-budak lain semberono je tinggalkan aku yang pendek ni dengan sebeban newspaper.

“Come.”

Eh? Aku pandang muka mamat tinggi depan aku ni. Aku angkat kening sebelah. “Apa?”

“Newspaper sini. Aku bawakkan.” Danial bersuara sambil ambik surat khabar tu dari tangan aku.

Elleh, nak tunjuk gentle le tu. Tak terharu pun aku. Kalau dari tadi kau bawak, mungkin aku terharu kot. Ni dah lenguh muscle aku angkat berat. Dan, aku tak ucap terima kasih pun sebab kalau manusia berlagak separuh sedar macam Danial ni memang malas la aku nak berbudi bahasa.

Aku nampak Ziyaad sungguh-sungguh memberitahu cadangannya. Punya la kreatif tahap maut mamat ni. Kenapa la bukan dia yang jadi leader? Kenapa la Allaudin yang ada idea buruk jadi ketua? Kenapaaaaa? Ish, apa la aku ni. Biar kan je la.

“Dania, Danial buat tiang.” Allaudin mengarah. Aiseh. Macam cun je nama tu. Arghhh! Apa aku melalut ni? Aku angguk-angguk sambil menyambar sekerat dua surat khabar dan duduk bersila.

“Aku taknak dengar sebarang bantahan, Dani.” Ujar Allaudin.

Semua orang gelak tengok muka Danial yang nak membantah tu. Cis, macam la aku ni nak buat senapang lepas tu bunuh dia on the spot pun. Takat buat tiang je pun.

“Aku dengan Mirwa buat tapak dengan bumbung. Ara, Ziyaad buat wall.”

Semua orang memang tekun buat kerja. Hem… Baru aku sedar Allaudin ni pun not bad la cara dia memimpin. Bagus la jugak. Idea si Ziyaad ni pun gempak. Cuma, mamat sengal depan aku ni je la yang memang aku malas betul nak discover kehebatan dia.

“Kau ni buat tiang ke buat popia?” See? Betapa menyampahnya aku dengan sindiran bernas dia ni. Memang cukup menyayat hati.

“Kau tak dengar ke Allaudin cakap kita dua buat tiang? And, I’m on it.” Aku malas nak layan. Takat buat tiang ni, rileks je la gulung-gulung newspaper.

“Tiang kau hodoh sangat la.”

“Yang kau banyak komplen ni apasal? Kang ada jugak yang koma sebab tertelan newspaper ni kang.” Aku mengugut dia. Kalau diikutkan dengan hati aku yang memang ada sifat kekejaman ni, memang aku sumbat-sumbat jugak tiang-tiang ni dalam mulut dia.

“Like that would happen.”

“Woi, jangan nak gaduh-gaduh lagi. Sini la tiang tu.” Allaudin bersuara.

Aku beri tiang-tiang yang dah siap  dan diselotep kemas tu. Aku tolong Mirwa mendirikan tiang-tiang tu atas base yang dia dengan Allaudin buat. Dinding bangunan tu pulak diselotep dekat tiang-tiang yang dah tepacak. Konsep yang diamalkan oleh Ziyaad dalam membina bangunan palsu ni adalah, cantum dan lekat.

“Yeah, finally siap.” Ara bersorak.

Aku meneliti bangunan ni. Luar dari imaginasi aku. Imagination aku sangat hodoh. Tapi, bila dah tengok. Gempak gila! Hasil usaha semua orang. Danial ni ada bakat dalam melukis. Dia guna marker pen dan buat some art dekat tiang-tiang dan bumbung. Bila sekilas tengok, macam bangunan Parthenon pun ada jugak.

“Five minutes sebelum masa tamat. Memang ngam la dengan nama group kita.” Mirwa bersuara.

“Sapa nak present?” Danial menyoal.

“Aku je la.” Ziyaad offer diri. Aiseh, bagus la mamat ni. Dah la idea dia, dia pulak yang nak kena bazir liur.

“Bagus.” Allaudin menepuk bahu Ziyaad. “Aku kalau depan orang ramai, tetiba boleh transform jadi pesakit parkinson tau.”

“Kenapa tak leader je yang present? Kan lebih afdhal.” Aku pulak yang tetiba men-spoilkan suasana yang agak best.

“Orang dah memberi, kita merasa la.” Danial bersuara. “Orang dah rela nak present kat depan tu, tak yah la nak bangkang-bangkang pulak.”

Aku diam. Maleh den nak melawan oi. Dah la tadi tangan asik-asik terpegang secara tak sengaja. Aku ni pantang sikit. Mau je aku terajang mamat ni. Tapi, dia buat rilek je macam benda tu benda yang biasa je.

Aku usha kumpulan-kumpulan lain. Nampak la sorang-dua schoolmate aku. Punya la bahagia hidup diaorang dengan ahli-ahli kumpulan masing-masing. Aku jugak yang terdampar sorang-sorang dengan manusia berlagak sebelah aku ni.

“OK. Time’s up. Our first presentation is from Group Five Minutes. So, in a few seconds, make yourself first. Others, please make this place as clean as we came here.” Suara emcee kedengaran.

Ziyaad dengan gaya confident angguk-angguk kepala. Allaudin dan Danial pulak sibuk mencool down kan Ziyaad.

“All the best.” Aku bersuara dekat dia.

“OK.”

“Jangan buat group kita malu.” Allaudin pulak bersuara.

“OK.” Ziyaad melangkah ke hadapan dengan confident yang melambung-lambung. Kang ranap model tu masa dia tengah present, baru padan muka. Ish, jangan doa tak elok.

Cikgu-cikgu dengan penceramah-penceramah yang ada macam terpegun tengok hasil kerja kami. Weee. Apa ingat budak-budak secondary macam kami ni tak reti ke buat seni? Bebudak macam kami ni la yang layak. Golongan yang ada imaginasi yang fantastic.

Ada seorang penceramah yang datang dari agency seni bina bertepuk tangan dengan bunyi yang kuat lepas tengok Ziyaad habis present. Oh, aku masa tu memang rasa bangga gila. Walaupun tu idea Ziyaad, tapi disebabkan aku segroup dengan dia, jadi aku tumpang sipi-sipi je la kebanggaan tu.

Lepas kami present, group musician pulak yang present. Diaorang kena buat lagu. Best! Kreatif diaorang buat lagu. Dah la hebat main instrument music. Aku takat goreng gitar, reti la sikit-sikit.

Kemudian, group chef. Diaorang kena buat resepi. Agak best la walau aku tersenguk-senguk cuba nak faham apa yang chef-wannabe tu promote idea dia.

Then, group art. Ni yang extraordianary sikit. Memang menyegar-bugarkan mata aku yang dah nak terkatup rapat sebab mendengar presentation group chef tadi. Diaorang guna bahan-bahan sampah kemudian buat satu art piece yang amazing. Diaorang guna tisu, kotak, newspaper, botol dan macam-macam lagi untuk menghasilkan pemandangan langit. Memang cantik sangat dan nampak real disebabkan colour yang digunakan memang match. Aku nampak Laili, bestfriend aku dalam group ni. Dia memang gila art. Dan, aku syak idea ni datang dari dia. Sebab dia pernah cakap dekat aku yang dia memang suka awan. Awan is the greatest art yang boleh buat dia obsess dengan ciptaan ALLAH tu.

Last group, doctor. Diaorang kena buat satu chart tentang satu struktur dalam body. Waktu diaorang nak present tu aku dah terlelap tanpa segan silunya. Bila dioarang nak habis present, baru aku tersedar. Tu pun lepas kena lastik dekat dahi. Elok je aku bukak mata, muka Danial cun-cun depan aku. Cis, dia ni yang rupanya lastik.

“Orang present depan tu, jangan la tidur. Apa punya biadab la kau ni.” Cheh, sesuka sesuki je dia sound aku.

“Diam la.”

Lepas je aku cakap macam tu, emcee dah jemput kami makan. Yeay! Part yang paling aku suka. Dari tadi aku tahan pedih dekat perut sebab perut kosong tapi dah kena hakis dek acid dalam tu. Nak muntah pun ada jugak aku time ni. Tapi, aku tak suka muntah. Makin menderita aku nanti. Dah la menderita sebab segroup dengan manusia sengal tak sedar diri.

Second day, kami ada lawatan. Whoa. Bestnya. Kami pergi ke kawasan LNG. Kelakar la. Dah la takda satu pun group engineer atau technician dalam kalangan kami. Tapi, ni mesti kes nak brainwashed kanak-kanak untuk minat jadi engineer. Oh. Aku tak kisah mana-mana pun kerja aku dah besar nanti. As long as tetiap bulan dapat duit ribu-ribu. Hoho.

Aku tak sangka ada jugak manusia yang lebih jakun lagi dari aku. Gila la. Tempat ni memang mewah la. Kalau dah tempat kerja mewah, agak-agak rumah diaorang mesti mewah lagi kan?

Dan yang paling tak best bila terpaksa jalan dengan group masing-masing. Aku  punya la berkobar-kobar nak jalan dengan Laili. Cis. Kalau dengan Laili boleh jugak aku buat story telling dengan dia. Ni kalau dengan group sendiri, mesti ada je Danial The Drainer menyampuk bikin hati aku sakit. Dah penat dah hati aku menyumpah dia.

Lepas lawatan yang agak singkat dan memusnahkan harapan kami nak pergi tengok loji, guider jemput kami makan-makan. Aku baru je nak lari dari group, tetiba ada je halangan suruh makan dalam group masing-masing. Apa punya malang la aku hari ni.

Hati aku ni entah dah berselotep sana-sini kut. Sebab kena kutuk kaw-kaw dengan Danial tu. Habis semua patung yang ada dekat situ dikaitkan dengan aku. Sebal jugak aku. Tapi, part yang paling sebal ialah bila diaorang – Ziyaad, Allaudin, Danial, Mirwa dan Ara – bercakap dalam bahasa cina. Nah, ambik kau. Melongo aku tak faham diaorang cakap apa. Ziyaad dengan Mirwa memang reti cakap cina sebab family diaorang – maybe parents or nenek diorang cina. Allaudin, Danial dan Ara memang sekolah cina dah tentu la reti cakap cina. Memang sakit la otak aku cuba nak translate. Tapi sudahnya, aku jadi manusia bisu dalam group tu. Waaaa kesian la dekat aku ni. Kang ada jugak pinggan gelas terbang sana-sini nanti.

“Weh, kau ni jahat la. Jangan la kacau budak Dania ni lagi. Kesian dia.” Mirwa bersuara.

Oh, Mirwa dengan Ara memang baik. Diaorang berdua je yang suka protect aku dari kena buli. Tak macam tiga ekor binatang aneh kat depan ni.

Lepas tu, diaorang terus bercerita dalam bahasa cina. Sudah. Jangan la diaorang kutuk aku dalam diam.

“Ish. Cakap Melayu la. Aku tak faham la korang sembang apa.” Aku tetiba emo. Iye la dah diaorang gelak sakan, tetiba aku pulak buat muka sayu.

“Dah kau tak reti cakap cina, nak buat macam mana?” Danial terus smash aku sampai aku tak tau nak melawan apa. Nak nangis ada la jugak masa tu. Nak menyepak manusia longkang ni pun ada jugak rasanya.

Lepas tu, aku terus tak bercakap dengan Danial. Aku cuma berinteraksi dengan semua hidupan bernama manusia dalam program ni but Danial isn’t one of them.

Tu cerita lapan tahun yang lepas. Masa tu aku lagi form 4. Manusia longkang tu form 5. Aku ingatkan budak darjah lima sebab perangai dia memang macam budak belum baligh. Tak matang langsung. Rupa fizikal dia memang la matang. Entah macam mana aku boleh ingat balik kenangan Kursus Kerjaya ni. Walhal dah lama dah cerita ni. Mungkin sebab sekarang ni aku dah jadi architect dan hikayat Kursus Kerjaya tu pun tetiba muncul dalam fikiran aku? Macam mana entah rupa member group Five Minutes eh? Aku tau Ziyaad memang dah jadi architect. Tu pun sebab dia officemate aku. Mirwa, quantity surveying. Ara dengan Allaudin pulak? Entah la. The Drainer tu pulak macam mana entah?

The Drainer… Danial. Haha. Teringat pulak perangai buruk dia yang suka sakat aku tu. Entah macam mana rupa dia sekarang ni? Makin handsome? Makin tinggi? Makin bongok? Dulu sekali tu pernah masa makan, selamba je dia minum air aku. Terus aku mengamuk. Buat penat je aku berebut macam kanak-kanak kebulur Somalia nak dapatkan segelas air, alih-alih dia pulak yang kebas air aku. Dasar laki tak guna. Teringat pulak masa first day, masa tengah hari, dia tengah duduk dengan kawan-kawan dia. Aku perasan dia ambik gambar aku curi-curi. Tu pun bila aku nampak dia hala kamera ke arah aku, tapi dia pretends tengah cakap dengan kawan dia. Konon taknak kantoi dia ambik gambar aku. Eee… Biol betul kepala dia tu. Alamak! Aku lupa pulak nak luku kepala dia lepas tu sebab dah nak masuk dewan kuliah dah. Warghhh! Habih jahanam gambar aku tu nanti.

Last day, kami balik guna bas. Satu bas, satu sekolah. Masa tu, cikgu tanya ada orang tertinggal ke? Aku nampak budak longkang tu dekat dengan bas diaorang. Entah macam mana keluar ayat dalam fikiran aku, ‘Ada, cikgu. Hati saya tertinggal dekat dia tu. Budak longkang tuuu.’ Cis. Menggelikan betul la.

Aku gosok kepala aku yang dah serabut dengan kenangan lama. Sudah la… Macam mana boleh keluar pulak hikayat lama ni? Hish. Kerja dah la banyak. Alright, enough with the lame memory. Let’s start our work, Dania.

No comments:

Post a Comment