Monday 26 December 2011

Twin 30 Seconds [2]

Tapi, sekarang ni Ara dengan Ziyaad dah tak ngam. Bergaduh? Tak tak. Semuanya sebab…

“Kamu berdua ni jangan la rapat macam tu sekali.” Mama menegur. Tak tenang hidupnya bila melihat keakraban dua orang manusia tu. Jealous? Sekali lagi jawapannya tidak.

“Kenapa, ma?” Ziyaad buat muka pelik.

“Kitaorang kan…” Ara angkat kening.

“TWIN!” Suara Ziyaad dan Ara bergabung. Kemudian mereka ketawa.

Mama mengeluh. “Meh sini mama nak cakap sikit.”

Ara ingatkan perkara yang mama cakap sikit tu tak akan memusnahkan hidupnya. Huh. Habis musnah hidup aku bosan takda Ziyaad. Reality are painful enough. Really bites hurt. Ara dengan Ziyaad bukannya twin pun. Dia dengan Ara lahir tahun sama dan hari yang sama. Tapi, Ziyaad tu anak angkat mama. Masa umur Ziyaad setahun lebih la, dia tak menyusu badan lagi. Ziyaad dijaga oleh mama. Dan Ara dengan Ziyaad kena brainwashed yang mereka berdua tu twin. Padahal, tak. At first dengar mama buat confession itu hari, memang seriously down gila. Ara tengok Ziyaad memang berubah dia punya muka. Confession mama memang give a huge impact dekat life Ara dengan Ziyaad. Ziyaad pindah keluar rumah senyap-senyap. Tapi Ara masih nampak muka yang sama dekat ofis. Mama pun sedih. Tapi dia taknak Ziyaad makin sedih, dia biarkan je la Ziyaad move on with his life.

“Muka kau kenapa?” Ara tersentak. Suara tu… Ziyaad! Ara menoleh memandang Ziyaad yang berdiri sebelahnya. Siap kerut dahi adik aku ni. O-oh. Bukan adik lagi. Walaupun, still caring macam dulu.

“Masuk angin.” Ara tersengih. Padan la muka. Perut mintak replace dengan makanan, tapi dia pi sumbat dengan angin banyak-banyak. Ni la padahnya.

“Tu la makan kena la on time.” Ziyaad bersuara lagi.                 

Ara diam. Suara Ziyaad takda tone macam dulu lagi. Suara dia sekarang, cold semacam je. His voice really can kill me. Kalau masa bekerja dengan Ziyaad memang kena serius. Stress pulak mengadap muka orang macam putus urat dekat mulut. Nak gurau-gurau macam dulu pun tak dapat dah.

**

Ziyaad menggosok rambutnya yang memang dah kusut tu. Warghh! Genap tujuh hari dah aku jadi complex microorganism yang tak dikenali. Dia duduk dekat laman rumah milik the real mom, mama kandung. Cerita dia berjumpa dengan mama betul ni malas la nak ingat balik. Bunyi unggas, cengkerik waktu malam ni tambah-tambah lagi dengan angin sepoi-sepoi bahasa memang menaikkan lagi effect sayu. Ceh, drama.

Rindu dekat Ara. Damnly, I’ve miss her like hell. Memang la aku cakap dia tu makhluk ganas, raksasa hodoh dan macam-macam lagi gelaran jahanam yang diberi, tapi aku tetap sayang dekat kakak aku tu. Heh, kakak konon. Patut la asal ada skin contact dengan Ara, dia rasa lain macam je. Rupanya kulit Ara tu tak halal la untuk dia pegang. Aiseh. Banyak jugak dosa aku. Aku pernah peluk Ara, cium pipi dia. Mak aih~ Bukan sekali dua aku ada skin contact dengan Ara. Beratus kali agaknya. Ziyaad kerut dahi. Cuba nak ingat sesuatu. Masa aku berwudhu, agak-agak aku ada terpegang dia ke? Ah, entahlah. Tak ingat.

Mama pun satu. Baik punya dia simpan rahsia bawah tanah. Tapi, kantoi jugak akhirnya. 25 tahun aku dengan Ara hidup-hidup kena tipu. Cis. Rasa nak menyumpah, tapi nanti dapat title anak derhaka pulak.

Ish, apa lagi dalam kepala aku ni? Serabai je rasanya. O-oh. Hari tu aku nampak Ara lepak je cakap dengan mamat photographer yang cepuk dia hari tu. Ceh. Mulut bukan main lagi kutuk mamat tu, ending dia bercinta jugak. Menyampah aku. Mau je aku doa kau tak bahagia dengan jantan tu. Tapi, doa yang tak elok tu memang tak dimakbul la kan.

Ziyaad sengih sorang-sorang. Teringat dekat Ara yang anti dengan lelaki tapi dah boleh get along on the same line together dengan lelaki sekarang ni. Haha. Ara, Ara. Lawak la kau. Tengok sekarang ni? Aku jugak yang merana. Hidup sorang-sorang.

Langit malam dipandang. Aish, aku ni kenapa entah pergi kumpul semua cerita Ara malam-malam ni. KLMJ – kenangan lama mengusik jiwa – konon. Jiwa tak tenang la wei kalau Ara dah tak share story dengan aku lagi. Aku dah tak jadi manusia pertama tahu pasal apa-apa je tentang Ara.

Sekarang ni mana dapat closely in pack dengan Ara dah. She’s not even my sister anymore. Ai, sadisnya.

**

“Hei, Yadddd!”

Ziyaad dengar ada orang panggil nama dia. Ara? Oh man! I really miss her smile. Nak gugur jantung aku ngadap muka dia lama-lama.

“Howdy?”

Ziyaad angkat bahu. “Fine as well. You?”

“Great. Tapi ada orang tu taknak geng dah.” Ara ketawa. Ketawa ni pun sekadar nak isi masa lapang je. Bencik betul nengok muka mamat ni. Macam tak buat salah je. Dah la lama betul tak tegur aku. Memang menaikkan darah aku macam dulu.

Ziyaad ketawa. “Still macam dulu kan. Aku memang suka bagi kau marah.”

Ara mencebik. “Ha ah. Kau je la insan yang mampu ubah aku jadi makhluk paling buas, kan?”

“Are you free now? Berfoya-foya jom.” Ziyaad tiba-tiba dapat idea.

“Let’s go, bebeh.”

Pintu kaca pejabat ditolak. Dan mereka sama-sama keluar. Like old days.

**


My heart's a stereo
It beats for you, so listen close
Hear my thoughts in every no-o-o-te
Make me your radio
And turn me up when you feel low
This melody was meant for you
Just sing along to my stereo


Khusyuk Ara mendengar Ziyaad menyanyi. Mereka duduk sama-sama atas bangku piano. Satu-satunya café yang ada sediakan piano buat customers.

“Still searching homo sapien that own stereo heart?” Ziyaad menyoal.

“Ha ah.” Ara menyahut. Ingat lagi budak ni? Shame on me la weh.

“O-oh. Ada orang tu tak da announce pun dah ok dengan opposite sex.” Ziyaad buat nada merajuk.

Ara angkat kening. “Explain.”

“Nampak hari tu kau dengan mamat photographer. Rileks je kau talking dengan dia.”

“Masa tu aku ada rasa jugak nak cekik mamat tu. Mulut memang selongkang dengan mulut kau. Jahat betul.” Ara menggenggam penumbuk. Kalau dia kat depan aku sekarang ni memang aku tumbuk je perut dia. Nak tumbuk muka memang tak sampai la.

Ziyaad ketawa. Jari-jarinya leka bermain atas piano. Random song. Saja nak tambah background music dekat café ni. Dah la sunyi sebab tak banyak customer.

“Jahat-jahat aku, kau tetap sayang aku kan?”

Ara ketawa. Malas aku nak jawab. Peluh dah leleh dah dekat dahi. Gila nervous dia tanya aku soalan macam tu.

“Aku tinggal dengan the real mama. Dah lebih seminggu dah aku dok sana.” Ziyaad bercerita.

“Oh. So howdy? Best?” Ara dah down. Tak bagi tau aku pulak tu. Kalau dulu, aku la manusia pertama yang tahu pasal kau. Ish, tu dulu la Ara.

“Tak.” Sebab kau tak da la, life aku tak best. Ziyaad buat muka sedih. Nak tambah effect kesedihan konon. “Kau macam mana stay dengan mama?”

“Ok je. Dia selalu babbling pasal kau yang tak reti nak balik rumah.”

“Ekeleh. Kasi chance la sama mama aku. Lama dah dia hidup takda aku.”

Ara ketawa. “Yad. Ingat tak dulu aku pernah cakap yang suara kau memang tak sedap langsung macam pembentung bocor.”

“Ingat la. Kau la satu-satunya perempuan yang tak cair dengar suara aku.”

“Actually, your voice lebih macho lagi dari suara Adam Lavine.”

Ziyaad tersentak. “Really? So kau dah cair la?”

Ara angguk perlahan. “Dulu tu aku malas nak puji kau. Kau tu asal kena puji je terus tak sedar diri berpijak atas bumi yang nyata.”

Mereka diam lagi. Bunyi piano je yang bising nak tambah background music.

“Aku nak confess ni.” Ara tiba-tiba bersuara. Apasal aku rasa pelik je ni?

“Apadia?”

“Aku sebenarnya tak ngam lagi la dengan homo sapiens yang carry chromosome XY. Asal nak deal dengan diaorang, mesti gelabah tak tentu pasal.”

Ziyaad bantai gelak. Laa… rupanya belum fully healed. “Habis tu yang kau boleh je cakap dengan mamat tu?”

“Dah dia sakitkan hati aku. Memang nak-nak je aku baling kamera dia tu tengah-tengah jalan raya.”

Ziyaad diam. Teringat sesuatu. “Kau tau tak yang aku ni tua dari kau? Means that you aren’t my elder sis at all.”

Ara angkat kening. “Berapa tahun tua?”

“30 saat.” Ziyaad ketawa. “Jadi, kau kena panggil aku abang. Haha.”

“Cheh. Takat 30 saat tu, tak banyak pun kedut muka kau.”

Bunyi piano dah senyap. “30 saat tu boleh buat aku jatuh cinta, kau tau?”

Hah?

“Aku rasa aku je la homo sapien berkromoson XY yang mampu hidup dengan kau.” Ziyaad bersuara lagi.

“Sanggup ke hidup dengan raksasa hodoh, binatang buas dan spesies paling aneh?”

Ziyaad sengih. “As long as it’s you.”

Ish, aku tampar jugak malaun ni.

“My heart is a stereo. So, will you make me your radio?” Ziyaad garu kepalanya. Mak ai~ Sukati aku je tibai lirik Stereo Hearts. Ah, peduli apa. Hati sudah jatuh... dekat twin 30 seconds.

“Kau tengah proposing ke?”

“Proposing modern punya stail, amacam?”

Ara ketawa. “Ok la.” Mana la nak cari mamat yang sanggup buat apa saja macam si Ziyaad ni. Dah hidup dengan dia 25 tahun, bila dah hidup separate ni rasa pelik pulak.

“Yessss!”


**

“Bila kau sedar yang kau dah jatuh cinta dengan aku?” Ara menyoal.

“Bila aku sedar yang aku tak boleh hidup takda kau.”

“Tu la dulu selalu kutuk aku. Kan dah tergolek-golek jatuh cinta.”

“Bila kau sedar kau dah jatuh cinta dekat aku?” Ziyaad menyoal balik.

“Bila aku sedar suara kau tu mampu mencairkan aku.” Ara ketawa.

So, happy ending. Ara cuma mampu bernafas dengan baik bila dia dengan Ziyaad je. Kalau dengan lelaki lain, memang adrenalin dia akan mengalir laju. Daripada dia membazir hormon adrenalin tu, baik dia buat deal hidup semati dengan Ziyaad kan. J

#Great help: Experience masa attend wedding/Stereo Hearts lyrics/others official and unofficial inspiration J

2 comments: