Friday 29 June 2012

Ara & Lutfie CHAPTER 12

Ara turun bawah, kira nak minum. Belum sempat kaki masuk dapur, Ismi dah terpekik memanggil dekat ruang tamu.

“Ara!Sini jap!” Ismi dah keluar perintah mahkamah.

“Japp, Ara nak ambil air!”

“Ambil untuk along sekali!” Belum sempat jawab ‘ya’ suara along bergema kembali. “Achik kata dia nak jugak!”

“Suruh Achik ambil sendiri!”

Tak lama kemudian, Ara keluar dari dapur. Dalam dulang ada 4 buah gelas berisi jus oren. “Nah! Untuk angah sekali ada! Hehe”

“baiknyaaa.” Acid dah tunjuk muka menyampah. Jealous la tu aku jadi manusia baik. HAHA

“Apahal angah panggil tadi?”

“Tak.”

“Tak apa?”Ara terus memotong kata-kata Ismi.

“Ish, kasi la aku habis cakap dulu.Kau ni.”

“Haha.Sorry, sorry.”

“Aku jumpa Lutfie tadi! Hensem gila dia!”

“Dah tu?”

“Lahh, aku suka dia jadi adik ipar aku.Walau, masih ada sikit macam sotong. HAHA”

“Apa adik ipar adik ipar ni! Kau la dulu kahwin. Mana boleh langkah bendul!”

“nanti,angah kebas Lutfie baru adik tau!” Acid dah menyampuk. Dia memang ‘hantu’ dalam keluarga.

“Heh. Adik tak kesah la.”Ara dengan selamba menjawab.

“Aku yang kesah!”Tetiba ismi menjerit kecil.

“kenapa?” Jim yang diam dari tadi buka mulut.Ingat tak nak masuk campur tadi.Haha. “tadi bukan kau kata, lutfie tu hensem ke?”

“memang la. Tak bermaksud aku nak dekat dia.”

“ohhh.”

“Achik tak bising pasal the new Lutfie kenapa?”Ara pelik.Kan sepatutnya Achik yang buka cerita ni bukan Ismi.

“Kan angah dah mula dulu.”

“biasanya, achik la yang bising pasal Lutfie kan?”

“Lahh, popularity dia naik. Popularity achik dah jatuh gara-gara dia berubah jadi prince charming hari ni!” Achik dengan riak tak puas hati.

“kau ni mengadalah achik!” Ismi tergelak. Yang lain ikut sama gelak.

Tengah ralit mereka bercerita, handphone Ara berbunyi.Ara tak pandang handphone dia dulu, dia pandang muka adik-beradik dia yang lain.  Jim, Ismi, Acid. Semua tertumpu ke arah dia dengan muka senyum sengih. Tau dah!

“Haaa, buah hati dia la tuhh.”Achik yang mula dulu mengata.

“Manada!”Ara berdalih.

“Tengoklah sapa yang bagi message tu.” Ismi pulak yang menyusul.Dan seperti biasa, Jim takkan sibuk selagi benda tu tak heboh mana.

Ara pandang handphone dia. Lutfie.


      Þ  Ara, esok tunggu aku dekat café. Ada benda nak bagi. :D


     Þ  Benda? Apa dia?

“Haa, kan? Lutfie!”Achik dah mula la tu nak cari modal kutuk aku.Baik diam! Ara hanya mengangguk sebagai menjawab pertanyaan Achik.


     Þ  Mummy aku yang bagi.

Macam mana pulak mummy lutfie ni boleh kenal aku? Curious nih.                                                                                  


       Þ  Ohh, apa? 


     
     Þ Adalahh. Dia siap letak syarat lagi kau tau. HAHA   


               
           Þ Apa   


           Þ Esok la esok.



     Þ  Ok laa.



     Þ  Dah, good night!



     Þ  Haa, night

Ara masih lagi ligat berfikir.Apa mummy Lutfie tu nak bagi? Macam mana dia boleh kenal aku? Mungkin Lutfie ada cerita dekat  mummy dia kot, mungkin. Hurmm, tapi apa dia cerita dekat mummy dia?

“Ara, kau buat muka pelik apesal?”Ismi yang perasan adik dia macam tengah figure out something bertanya.

Bila dia toleh, Jim dah takda.Dah masuk bilik kot, study. Achik tengah focus tengok bola. “Huh?”

“Muka kau tu, kenapa berkerut? Tengah fikir apa? Tak nak share ka?”

Disebabkan dia masih terlalu memikirkan pasal tadi, terus terkeluar dari mulut dia, “Mummy Lutfie nak kasi Ara satu benda esok.”  Dan itu buat Achik yang tengah focus tengok bola berpaling, dan Ismi yang tengah minum air tersedak. Teruk sangat ke benda yang dia cakap sampai terkejut beruk macam tu?Nak gelak pun ada. HAHA

“Kenapa?”Ara dah pelik tengok perangai Ismi dengan Acid.

“Biar betul?!”Ismi masih terkejut.

“Ni petanda baik ni angah! HAHA” Acid pulak gelak.

“Apa yang baiknya achik?”Ara tak faham.

“Mummy dia dah kenal adik, Siap bagi barang tuhh.”

“Ohhhh!Ada makna tuhh!”Ismi pulak menyambung.

“Dah tu, apa yang baiknya?”

“Laaa, kira on la adik jadi menantu keluarga Lutfie.”

“Ceh!Simpang malaikat 44!”

“Ara, yang tak nak tu la yang jadi.HAHA” Ismi dah gelak.Mula dah mereka ni. Hari-hari takda kerja lain. Nak kenakan aku je.

**
Lutfie meramas rambutnya yang pendek. Dah masuk seminggu rambut baru ni letak atas kepala. Dah biasa pulak. Dah boleh tidur lena. Tapi, jiwa dia pulak yang tak tenang. Aduhh, kenapa?

Tadi dia dah sms Ara. Gara-gara tak dapat nak tidur sebab muka dok terbayangkan si Ara.Habis pasal baju yang mama suruh bagi jadi modal nak mulakan perbualan. Lutfie, kau dah kenapa?

I am very curious. About my heart. Why I can’t go to sleep and only see her face? What’s wrong with my heart? What does it mean? Perlu ke aku bedah hati ni untuk tahu? Aku memang doctor to be, tapi aku tak mungkin mampu bedah hati aku ni sendiri. I need another doctor.

No comments:

Post a Comment