Saturday 16 March 2013

Ara & Lutfie 22

Masa terus berlalu. Hari berganti hari dan esok hari yang Lutfie nantikan. Graduation Day. Sungguh, langit malam yang kelam dengan bulan penuh cukup menarik perhatiannya untuk berada di beranda rumah dan terus memerhati langit.

Dia mula teringat akan Ara. Dia bakal tinggalkan Ara tak lama lagi. Hatinya mula dipaut rasa sedih. Dia cuba mengingati hari-hari bahagianya bersama Ara. Hari-hari bahagia? Macam hari perkahwinan Ara dan Lutfie pula bunyinya. Setiap satu memori bersama Ara diimbas kembali. Satu-persatu memori melahirkan segaris senyuman dan gelak tawa Lutfie. Dia tidak pernah melalui waktu sukar bersama Ara. Dan timbul prasangka buruk jauh di sudut hati Lutfie. Mungkinkah, mereka bakal melalui waktu sukar ketika dia meninggalkan Ara untuk meneruskan pelajarannya?

Lutfie teringat sesuatu. Sesuatu yang dia pernah tanyakan kepada Ara. Mungkin bagi Ara, hal itu satu gurauan tapi baginya cukup menggembirakan walaupun dirinya boleh dikatakan syok sendiri.

"Ara, kau suka makan aiskrim?"

"Suka,"

"Kau suka bola kan?"

"Tentulah suka!"

"Tapi kau suka aku lebih banyak kan?"

"Eh?" Mata Ara tepat memandang ke arah anak mata Lutfie. Lutfie juga melawan renungan mata Ara. Tiga saat. Ara hanya mampu bertahan selama tiga saat. Mungkin dia tak sanggup atau dia takut? Mungkin. Dia tidak selesa memandang lelaki tepat ke anak mata tanpa menyatakan apa-apa yang penting.

Tapi di sudut lain, hatinya berdegup lagi. Kenapa selalu macam ni?! Dia dapat rasakan sesuatu yang aneh dalam hatinya. Amboi, Ara dah pandai bermadah kata sekarang!

"See! Kau tak dapat tenung mata aku lama-lama. Maksudnya, kau suka aku!"

"Mana ada! Aku tak nak buat zina mata."

"Jadi, kau ada pasang niat tak baiklah pandang aku macam tadi?"

"Taklah!"

"Jadi, betullah kau suka aku? HAHAHA" Lutfie gelak besar. Seronok buat Ara macam ni. Speechless.

"Tak."

"Kau benci aku?" Lutfie buat muka sedih.

"No. Err...." Lidah Ara macam berbelit. Tak tahu nak cakap macam mana. "Bukan macam tu tapi ..."

"Alah, cool. Aku cakap suka ja, bukan cinta, sayang, kasih pun."

"Ahh, ohh." Ara mengetuk kepala sendiri. Sepatutnya dia boleh ja jawab, kalau aku tak suka, aku takkan ada dengan kau sekarang. "Ya Lutfie, aku suka kau," Oopps! Terkeluar ayat itu dari mulut Ara. Malu!

"Huh?" Lutfie berpaling. Kemudian tersenyum."Aku dah rakam semuanya!"

"Lutfie! Jahat punya kawan! Bak sini handphone kau!"

"Cubalah capai kalau dapat. Hahah"

Kurang asam punya kawan. Mentang-mentang dia tinggi dan aku ni rendah. Dia buat cara membuli yang macam tu. Menghina. "Ciss" Ara duduk semula. Mukanya masam mencuka.

"Alaa jangan merajuk. Aku tak buatlah perkara macam tu."

"Betul?"

"Bila aku pernah tipu kau? Tak pernahkan? Jadi, tolong percaya orang yang kau suka nih." Lutfie gelak terus. 

Saat itu. Walaupun dia rasa Ara tak maksudkan apa-apa pada perkataan 'suka' tapi dia rasa sungguh bahagia. Sekurang-kurangnya, dia suka aku.  Itu yang Lutfie fikirkan. Syok sendirilah itu kan?

**

Apa rasanya bila dah graduate? Mesti Achik gembira sekali. Lutfie? Mesti tak sabar nak graduate dan pergi luar negara. Bahagianya bila berduit. Senang ja nak pergi overseas. Ara memang impikan semua itu. Nak pergi overseas. Tapi, cuma angan-angan. Dia tahu pak ngah mampu nak bagi semua itu cuma dia tak nak menyusahkan pak ngah dah. Cukuplah, dengan apa yang pak ngah dah korbankan selama ni.

Lutfie. Lutfie dan Lutfie lagi. Fikirannya penuh dengan nama Abrisam Lutfie malam ini. Mungkin sebab esok Lutfie bakal graduate. Tapi, Achik pun graduate jugak kan? Tapi tetap Lutfie yang ada dalam kepala batunya. Tetap Lutfie yang dikenangnya. Sebab Lutfie satu-satunya kawan dia yang paling baik mungkin? Satu-satunya kawan yang Ara ada. Bunyi telefon bimbit mematikan semua yang Ara fikirkan. Siapa yang call dia tengah malam macam ni?

Lutfie. Butang hijau ditekan. “Assalamualaikum,” Lembut Ara menjawab. Seboleh-bolehnya, Ara tak nak bersemuka dengan Lutfie sampai Lutfie graduate. Bila dia bayangkan hidup tanpa Lutfie temankan dekat kolej, dia rasa sunyi. Benda negative mula menjelma. Pasti bosan tanpa Lutfie. Pasti hidupnya sunyi. Pasti semuanya berubah.

“Waalaikumussalam. Ara, kau kenapa?” Lutfie hairan. Suara Ara macam pelik. Tak macam selalu.

“Aku kenapa? Takda papa lah.” Ara cuba berdalih.

“No, aku tak percaya.”

“Tak percaya sudah. Yang kau call aku tengah malam buta ni kenapa?”

“Aku teringat kau tadi.” Terdengar gelak tawa Lutfie dihujung talian. “Kau, datang tak esok?”

“Tak. Achik booked untuk mama dan papa ja,”

“Alaa, tak dapatlah kau tengok aku pakai baju smart2 esok? Hurm, ingat dapat jumpa kau esok.”

“Hari lain kan boleh jumpa?”

“A’ah, yalah! Tapi seminggu ja dapat, lepas tu aku fly.” Senyap seketika. “Istanbul, aku datang!!” Lutfie menjerit.

“Bisinglah! Kau nak aku pekak ke? Ohh, awalnya.” Awal dari jangkaan aku. Desis hati Ara. “Lutfie, kau jahatlah.”

“Dah kenapa aku jahat?”

“Jahatlah. Tak boleh ke, bagi aku graduate dulu baru kau pergi merantau jejauh? Tak pun lepas aku dapat kawan baru ke. Ni, kau tinggalkan aku sensorang macam ni. Kejutan budaya weh.”

“Huh? Kau. Kau tak sanggup aku pergi jejauh dari kau ek? Hahaha” Lutfie gelak tapi serius dia terkejut dengan apa yang Ara luahkan. Ara, kalau kau suruh aku stay dekat sini sampai kau graduate, aku akan stay Ara. Lutfie bermonolog sendiri.

“Bukan itu maksud akulah. Kau nak pergi mana-mana pun, itu terpulang pada diri kaulah. Aku ni siapalah kan nak halang kau pergi mana kau suka. Aku ni cuma kawan kau. Kawan kau. Kau sorang ja kawan aku. Nanti aku sunyi, aku bosan, aku takda siapa nak teman, takda siapa nak dengar cerita aku. Aku cuma . . .” Ara membebel panjang lebar. Air matanya mula bergenang.

“Ara, listen. Listen to me now.” Lutfie cuba menenangkan Ara. Dia takut bila Ara bercakap dengan nada tadi. Macam orang gila. Dia tak tahu apa yang Ara fikirkan tapi dia dapat dengar tangisan Ara.

“Why are you crying? I’m not leaving you-lah.”

“Soon, you will.” Nyata, Ara betul-betul sedih.

“Facebook, Twitter, Email, Skype kan ada?”

“Tak sama. Kau takda dekat sini.”

“Jadi?” Lutfie berharap Ara akan cakap jangan tinggalkan dia.

Takyah la pergi dulu! Bentak Ara di dalam hati. Dia tak mampu nak cakap macam tu. Dia tak nak Lutfie lepaskan peluang untuk sambung belajar sebab dia. Sebab dia tak nak rasa sunyi. Dia tak nak. “Takda papa. Bye.” Ara terus mematikan talian. Dia dah tak sanggup nak bercakap dengan Lutfie. Dia tak nak berdepan dengan Lutfie esok. Dia tak nak tengok muka Lutfie.

No comments:

Post a Comment