Saturday 17 December 2011

Accept

2011
“Go away!” Suara Ismi dah naik pitching. Hati kat dalam ni dah rentung agaknya sebab panas melampaui batas.

“Ismi tak suka papa datang ke?” Encik Maleek bersuara sayu. Sebal dengan perangai anak perempuannya.

Pigidah. Ni bukan drama melayu la nak touching-touching. Takda maknanya. Ismi merengus kasar. “Bukan takat benci kalau kau datang. Tengok muka kau pun aku benci kau tau?!”

“Ismi…”

“Diam!” Suara Ismi bergetar. “Shut up and go away! Kalau ada parents visit lagi, tak payah datang.”

Terus Ismi berlalu. Duduk dekat satu sudut bahagian yang tersorok sikit dekat dewan tu. Di situ, dia menangis. Bodoh! Apasal aku tengking papa? Dia datang nak jumpa aku. Tapi… Aku buat perangai tak senonoh pulak. Arghhhh! Sorry papa. I didn’t mean to rude. Papa bawak perempuan tu sekali. Mana tak Ismi marah. Ismi benci!

Ismi mengelap air matanya. Mana rock nangis-nangis ni. Pandangan dihala ke kanan kiri. Mana tau ada orang tengok perangai dia yang macam budak-budak. Malu la beb. Terus dia bangun. Balik ke kelas. Sakit mata tengok kawan-kawan lain happy bila mak bapak datang.

“Awal kau balik?” Tim menyoal. Tim ni bestfriend, kawan susah senang, teman sama-sama buat jenayah dengan Ismi. Dia duduk sorang-sorang dalam kelas sebab dia anak yatim piatu. Nenek dia yang jaga dia. Sebab tu dia tak kisah sangat kalau ada perjumpaan ibu bapa. Dia tau nenek dia takkan datang punya. Nenek sibuk dengan butik. Memang seorang nenek yang modern.

“Bapak aku tak datang.” Ismi menjawab. Menipu lebih baik. Dia tak suka orang tahu hal ehwal hidupnya. Cukup sekadar orang tahu dia Ismi Maleek, pelajar yang kerap buat jenayah dekat sekolah ni. “Dia busy.”

“Oh.” Tim mengangguk. “Pergi makan jom. Aku lapar la.”

“Orait.”


**

Terbatuk-batuk Ismi. Aiseh. Sakit siot daa. Ni mamat nerd tu punya pasal la. Memang la bukan seratu peratus salah mamat nerd tu. Tapi… arghh!

“Weh, kau OK ke?” Tim menepuk-nepuk belakang Ismi. Terkejut jugak dia. Tetiba je kawan dia terbatuk-batuk sebelah. “Apasal pulak boleh tersedak ni?”

Bergelen-gelen liur ditelan. Perit gila tekak aku. Ismi berdehem bagi membetulkan suaranya. “Sejak bila sekolah kita ada ambik students skema maut macam mamat tu?” Jari menunjuk ke arah seorang lelaki yang agak tinggi, spek tebal, butang baju sampai atas, rambut pakat tumpah minyak sebotol. Ish. Memang membantutkan selera orang dengan style macam manusia baru keluar gua. Tapi muka memang tak diragui kehensemannya. Cuma fashion abad mana entah dia tibai.

“Oh. Kau ni baru keluar gua ke?” Tim menyoal. Aiseh. Ismi kutuk mamat tu baru keluar gua sekali dia yang kena kutuk balik. Chit.

“Apasal pulak?” Ismi kerut dahi. Aku tinggal dalam rumah la. Rumah aku cukup sifat dengan tv, internet, dapur. Dikutuknya aku duduk dalam gua. Kurang siuman punya geng.

“Takkan kau tak kenal mamat tu? Top student. Duduk ranking atas sekali untuk form four ni. Budak science side.” Tim bersungguh bercerita.

“Budak bijak pandai mana la aku kenal.”

“Nama dia Rashid. Pseudonym Acid.”

Ismi bantai gelak. “Nama bajet brutal konon.”

Tim ketawa. “Jahat kau kutuk dia.” Mee goreng yang belum habis disuap. Tak sedar yang kawan sebelah masih perhati mamat nerd tu.

“Weh weh. Kau tengok. Dia pakai braces. Apa punya smart rupa gaya dia ni?” Ismi gelak lagi. Tapi lebih kuat dari tadi.

“Yang kau dari tadi cerita pasal dia apasal? Kau dah sangkut dekat dia ke?”

“What?! Kau dah out of mind ke? Eh eh. Cik Timah. Ingat taste hamba ni buruk ke? Silap la tuan hamba kalau beranggapan sedekemian rupa.” Ismi dah bukak bahasa melayu klasik.

“Mana tau…” Tim buat suara mengejek. Obvious sangat la, Ismi. Kau suka dekat dia. Haha.

**

“Weh. Cik abang kau dah mari.” Tim menyiku Ismi dekat sebelah.

Ismi yang sibuk dengan kalkulator angkat muka. Abang? Sejak bila aku ada abang? Papa ada anak tiri lelaki ke? “Apa yang kau merepek ni?”

“Tu… Cik abang kau.”

Ismi pandang meja dua tiga selang depan mereka duduk. Makkkkk! “Arghhh!”

Terus Tim menekup mulut Ismi. Buruk punya perangai. Nak terkejut pun agak-agak la. Ni library la. Bukan flea market.

Gila! Terkejut aku. Ismi mengurut dadanya. Mana tak terkejut. Tadi depan mereka memang kosong. Tetiba ada model minyak rambut muncul. Celaka betul kepala otak kawan aku ni. “Ish. Sejak bila kitaorang buat deal sedarah sedaging ni? Bongok punya geng.”

Tim bantai gelak sebelah. Tapi  tak kuat. Kalau kuat maunya kena halau sebab dah buat noise pollution. “Relaks arr.”

“Banyak la kau.” Mamat nerd ni memang layak la buat part time job dekat rumah hantu yang ada dekat funfair tu. Memang laku la.

“Aku belanja kau makan pizza sekotak kalau kau try tegur dia.” Tim mencabar. Entah dari mana idea tu datang. Tapi best jugak kan. Mana tau kut-kut Ismi sangkut dekat Acid.

“Sekarang?”

“Yeah.”

“Orait.” Tanpa fikir panjang Ismi setuju. Ni Ismi la. Pantang dicabar ok.

Ismi bangun dan menapak ke meja tempat Acid duduk. Acid duduk sorang-sorang. Buku math sempat disambar. Jadi modal nak bertegur sapa. Ismi beristighfar banyak-banyak sebelum duduk depan Acid. Semoga aku dapat tahan gelak bila face to face dengan dia ni nanti. Amin. Haha.

“Hey.” Ismi sengih. Mak ai~ Berapa botol da minyak tumpah atas kepala dia ni. Spek supernova punya tebal. Kalah nenek aku punya spek. Buku berterabur atas meja macam biasa buat je.

Acid angkat muka. Kening sebelah terangkat. Perempuan mana pulak ni.

“Aku dengar kau top student dekat sekolah sini.” Ismi hulur buku math. “Tolong ajar aku soalan ni. Kalau kau tak kedekut la…”

Acid membaca soalan tu. Ismi dah menyampah tengok muka berlagak pandai depan ni. Entah kenapa dia tengok muka Acid yang tengah baca soalan tu memang sebijik macam muka orang berlagak rasa hebat sangat. Rasa nak tampar pun ada jugak.

“Macam ni…” Acid bersuara. Aisehmen. Suara meruntun jiwa wanita pulak dah mamat ni. Ismi buat-buat cool. Mata difokus ke arah jalan kerja yang dibuat oleh Acid.

“Weh. Apasal pulak macam ni?” Ismi bersuara. “Bukan patutnya buat macam ni ke?” Pensel di tangan Acid ditarik. Kertas A4 tu diconteng pulak dengan jalan kerja baru.

Acid tersengih dekat depan. Dah agak dah! “Kalau dah tau buat apasal awak datang dan tanya?”

Trap! Ismi tersentak. Aku dah masuk trap dia daa…

“Awak. Kalau suka saya tak payah guna taktik ni nak ngorat saya.”

Ekeleh mamat ni. Perasan. Terus Ismi angkat punggung dan blah. Berlagak betul mamat ni. Menyampah pulak aku tengok.

“Lama kau dating dengan dia. Sembang apa?” Tim menyoal. Hairan jugak dia tengok Ismi dengan Acid lama sangat semeja tadi. Apa entah disembang.

“Apa punya bijak dia tu? Dah la berlagak.” Ismi bersuara. Tapi perlahan. “Dia ingat aku datang nak ngorat dia. Dia plan baik punya sampai aku masuk trap dia. Hish. Muka macam manusia lurus bendul, sekali dia buat plan memang jatuh tersungkur la.”

Tim tersengih.

“Sengih-sengih. Pizza hantar rumah aku malam ni.” Ismi bersuara. Habis spoil moodnya. Acid punya pasal la.

**

Acid duduk diam dekat beranda biliknya. Teringat cerita petang tadi. Acid tersengih. Kelakar. Perempuan tu tegur aku semata-mata nak tanya soalan math yang sangat senang. Aku saja je buat jalan kerja yang salah. Alih-alih perempuan tu pulak yang betulkan. Obvious la perempuan tu saja nak kacau aku. Ke dia nak ngorat aku? Aiseh. Perasan pulak dah. Mana orang nak sangkut dekat aku yang tak rupawan ni.

Masa dekat kantin hari tu, ada seorang perempuan tersedak lepas tengok aku lalu depan dia. Ceh. Apa buruk sangat ke muka aku? Tak tak. Style aku la yang tak lawa tu. Haha. Wait. Perempuan yang tegur aku dengan perempuan yang tersedak tu…? Orang yang sama la! Hah! Apa motif dia sebenarnya?

Bila diingat balik, perempuan tu la yang menangis dekat dewan masa perjumpaan ibu bapa hari tu. Kenapa entah dia nangis? Takkan sebab mak bapak tak datang kot? Hmm…

Takyah serabut fikir fasal dia la. Takda maknanya…

**

Ismi baru balik dari kerja. Dia buat part time job dekat butik nenek Tim. Bilik sewanya sekarang ni pun pakciknya yang baik hati tolong cari. Lengkap dengan TV sebuah, katil, dapur, meja belajar, bilik air. Semuanya berpadat dalam satu ruang yang kecil. Dia tak kisah janji hidupnya bahagia sudah la.

Penat cari rezeki. Walaupun pakciknya sudi bantu dia nak bayar bil api, bil air, tapi takkan la dia nak bergantung dengan pakciknya saja kan. Dia ada kudrat nak cari duit sendiri. Kerja dengan nenek Tim pun dah cukup sara hidupnya. Takat jaga butik lepas habis sekolah sampai pukul 8 malam tu bukan memenatkan pun. Berbaloi la juga sebab nenek Tim yang baik hati tu suka bawak makanan datang butik. Jadi dia tak payah nak pusing kepala fikir pasal memasak dekat rumah.

Huh. Ni la kehidupan budak umur 16 tahun tanpa mak. Ada bapak pun buat sakit kepala je. Dah la siap listkan hutang berlambak dekat Ismi. Tak guna. Terpaksa membanting tulang semata-mata nak tolong papa bayar hutangnya. Dah la berpuluh ribu. Mana dia nak kumpul duit? Memang la dia kalau boleh tak payah tolong papa. Tapi, dia tahu one day nanti dia akan sengsara jugak. Papa tu… Huh! Bahagia dengan hidup baru. Aku pulak bahagia hidup sendiri. Walau papa ada offer untuk tinggal sama, tapi ni Ismi la. Kepala setaraf dengan batu. Rela dia hidup sorang-sorang dari mengadap muka yang dia bencik setiap hari.

Arghhh! Dah la. buat sakit kepala je fikir.

Ismi menutup matanya. Cuba nak lelap. Bila dia dah nak lelap, tiba-tiba…

“Arghhh!” Ismi terperanjat.

Astarghfirullahalzim. Ismi menekup mukanya. Bongok punya mamat nerd. Yang tetiba dia pop out dalam mimpi aku apasal? Suka sangat buat aku terperanjat la dia tu. Cis. Memang tak boleh lupa la dengan aksesori nerd dia tu, dengan minyak berkilat dekat rambutnya lagi. Haish!

**


2012

“Tak sangka tahun ni kita dah SPM.” Ujar Tim. “Nervous pulak aku.”

“Rileks ar. Awal lagi lah.” Ismi menyahut. Yelah tu. Awal la sangat. Result first exam dah buat aku down. Failed je banyak. Mana taknya, cuti akhir tahun lepas aku kerja bagai nak patah riuk tulang. Tahun ni confirm guna duit banyak. Nak mintak dengan pakcik? Segan pulak. Walau dia tak kisah kalau aku mintak duit. Tak luak pun harta dia tu. Papa? Jangan harap. Kalau aku tak hingin jumpa dia, dah tentu aku tak rela mengemis mintak duit dengan dia. Haha. Derhaka betul aku dengan dia kan? Elleh. Tengok la sapa yang derhaka dulu? Aku ke papa?

“Weh. Nenek aku ada pesan, tahun ni takyah la kerja. Tapi, masa breakfast, lunch, tea time, dinner, supper kau mesti datang butik atau rumah aku. Ingat tu.” Tim tersengih bila ingat balik pesan neneknya itu. Nenek sayang Ismi macam nenek sayang aku jugak. Nenek kesian tengok Ismi tu. Kecik-kecik dah terpaksa sara hidup sendiri. Cari duit sendiri. Nakal-nakal Ismi tu tapi dia tetap berakal nak survive untuk hidup. Memang double tabik la dekat dia.

“Cei. Mau segan tujuh keturunan aku kalau gitu.” Ismi ketawa. Malu la weh. Tetiba ada orang luar support hidup aku.

“Dia cakap lagi, kalau boleh kau tinggal dekat rumah aku dulu. Untuk tahun ni la.” Tim buat muka berharap. Ni dah kali berapa entah aku offer Ismi tinggal dengan aku. Tapi, kepala dia ni memang satu team dengan batu cave la.

“Tu aku tak janji la.”

“Takpa. Nanti nenek aku confirm heret kau datang rumah kitaorang.”

Ismi ketawa. Tapi, terhenti bila wajah nerd menyapa corneanya. Acid tengah lalu hadapan dia dengan Tim yang lepak depan libarary. Takda kerja, buang masa is the best choice. Humangaih~ Buku punya la tebal. Setebal speknya jugak. Macam mana mamat ni hidup dengan pressure yang kenmain tinggi lagi tu?

Tim tersengih. Reflex biasa Ismi bila dia  ternampak Acid. Ismi akan terkedu sambil pandang Acid nak tembus. “Aku tau kau rindu dengan cik abang kau tu. Tapi, tak yah la tenung dia sampai macam tu sekali.”

Ismi toleh Tim yang dah berhentak kaki ketawa tu. Bongok punya kawan. Aku sumbat jugak kasut masuk dalam mulut tu. “Aku terfikir kalau aku mintak dia ajar aku subjek-subjek bebal, agak-agak dia mau tak?”

“Hah?” Tim terkejut. Biar betul Ismi ni? Bukan dia allergic ke dengan Acid tu.

“Sebab aku rasa, dia je la manusia yang mungkin dapat tolong aku untuk success.” Aiseh ayat Ismi. Skema gila.

“Aku tak kisah. Tapi, kalau kau takat nak kacau hidup dia baik jangan la. Nanti mengamuk macam first time kau tegur dia dulu tu. But, since when kau tiba-tiba ada idea gempak macam ni?”

“Since kau cakap kau dah nervous pasal SPM tahun ni. Lepas tu aku terfikir mana tempat tuisyen yang aku nak jejak lagi? Kalau aku ni suka sangat ponteng, buat hal dengan student lain. Habis jahanam duit aku nanti.”

Tim angguk kepala. “Kalau kau teringin sangat nak berguru dengan dia, go on la. Tapi, kalau kau tak kamceng dengan dia, maybe aku boleh cakap dengan nenek suruh tanggung tuisyen kau. Amacam?”

Ekelleh, Tim ni. Dia ingat nenek dia tu nenek sedara aku ke nak tanggung hidup aku. Aku ni outsider je la. Foreigner. Buat segan aku je. “Takyah buat susah kau la. Segan aku dengan nenek kau nanti. Banyak dah dia tolong aku.”

“Nak malu apanya. Nenek aku tak kisah pun.”

**

Ismi tersengih bila nampak rambut berkilat hitam pekat milik Acid. Ceh. Aku berdiri dekat sini pun boleh recognise dia punya rambut. Wahaha. OK, Ismi. Sila laksanakan misi anda sekarang. Good luck, bebeh!

Ismi berdiri depan Acid yang tekun menulis tu. Erk, punya la focus 100%. Aku berdiri depan ni dia buat bongok je. Cei. Berlagak. Tapi, takpa. Kualiti yang bagus untuk seorang cikgu.

Ismi berdehem. “Ajar aku addmath.”

Acid angkat muka. Ha? Apa punya biadab minah ni. Salam takda bagi. Tapi, bibir Acid dah sedia tersenyum. “Awak, kalau nak ngorat saya pun tak payah nak bermadah pujangga. Straight to the point je.”

Dahi Ismi dah berkerut. Aku tak pernah jumpa mamat perasan yang sangat lurus macam dia ni. “Kau tak payah nak perasan la.” Ismi dah jangka mesti ada benda yang akan menghalang, jadi dia dah ambik precaution steps awal-awal. Kad laporan miliknya diletak atas buku Acid. “Kau tengok result addmath aku dari form 4 sampai first exam hari tu. Kalau gini rupa lingkup aku punya markah, SPM nanti aku tak jamin dia akan lebih baik dari ni. Tapi, kau takyah tengok subjek ni je. Kau tengok subjek-subjek lain jugak. See? How worst otak aku yang tak geliga ni? Jadi, aku tak mau bermadah pujangga. Aku nak straight no belok-belok. Aku nak kau ajar aku semua subjek yang aku bebal ni.”

Acid macam terkedu.

Ismi mengeluh. “Kau ingat aku ni buat trick ke? Hei, I’m not luring you, ok? Kau tak caya aku? Nah, hayatilah jawapan-jawapan exam aku hari tu. Ni bukti kukuh aku memang bebal.” Ismi mengeluarkan kertas-kertas examnya. Ni second precaution steps. Haha. “So, I’m here with this humble and sincerely heart asking you to teach me everything that I’m stupid in it. Could you?”

Acid yang tengah belek-belek paper exam Ismi, pandang straight masuk anak mata Ismi. Ismi dah teguk liur bergelen. Jangan la kau tolak aku mentah-mentah. Apasal pulak aku macam tengah apply jadi girlfriend dia? Aisehmen. Mintak maaf bebanyak la yer. Mamat depan aku ni memang cun jadi cikgu disiplin je.

“Kalau saya ajar awak, apa reward saya?”

Ek elleh. Soalan mintak jawapan yang tak bernas. “Pahala? Sebab kau dah beri ilmu dengan manusia bodoh macam aku ni?”

“Another reward?” Acid tersengih. Ismi baru perasan yang sengih Acid tu memang sinis betul. Penuh dengan aura kejahatan dan kegelapan. Tambah-tambah lagi braces kat dalam mulut tu memancarkan sinaran kejahatan.

“Did you mean money? OK. Aku boleh beri. Tapi kalau out of my limits tu, aku tak mampu la.” Tu ke dia punya maksud? Selalu orang nak duit kan? Tapi, kalau dia mintak ribu-ribu, mana aku nak cekau duit ni? Ah, confirm tak cecah ribu punya. Budak nerd macam dia confirm tak mata duitan sangat.

“Jadi girlfriend aku kalau kau dapat score addmath SPM nanti.” Selamba je ayat tu keluar dari mulut Acid.

What?! You gotta be kidding me… No way…

**

Demi nak cemerlang dalam SPM, Ismi dengan Acid dah kamceng. Tempat diaorang tetiap hari lepak pun library je. Acid sungguh-sungguh ajar Ismi. At first, Ismi rasa kekok sikit. Tapi lama-lama bergeng dengan Acid seronok pulak rasanya. Even though with his freaking look tu boleh buat Ismi putus kawan dengan dia dalam masa sehari je. Dalam friendship, rupa paras tak penting. Yang penting hati kena mau ikhlas.

Seminggu sebelum SPM, Ismi dengan Acid tak berhubung. Tak ada jumpa. Ismi pulak dah tinggal dekat rumah Tim lepas kena heret oleh nenek Tim yang over-caring tu. Haha. Kelakar la. Papa pulak, kerap jugak calling. Ye la anak dia nak SPM tu. Mesti mau beri kata-kata sokongan gitu. Maksudnya, dia dah mintak maaf dengan papa. Tapi sekerat ikhlas je la. Dia tak tau kenapa dia tak dapat nak ikhlaskan diri mintak ampun dengan papa. Egoistic? Mungkin… Tapi dah boleh sembang, gelak-gelak dengan papa dah. Kira ok la kan?

Habis SPM, Ismi still membanting tulang bekerja. Orang lain sibuk bergumbira, Ismi pulak bergundah-gundala bekerja. Ah, peduli apa. Lepas dapat result nanti, perlu duit banyak nak continue study. Aiseh. Berwawasan dah kawan kita sorang ni. Lepas kena brainwashed oleh Acid le tu.

So the day is welcomed. Hari ambil result SPM. Ismi tarik nafas banyak-banyak. Tim kat sebelah dah bergegar lutut. Getting more nervous than before duduk ambik exam. Orang lain dah dapat result. Macam-macam rupa. Macam-macam gelagat dapat tengok. Ada yang dalam proses nak hentakkan muka dekat dinding, ada yang buat lompat katak, ada yang terpekik terlolong, ada yang buat drama meraung menangis, ada yang cool semacam je. Ha, yang cool tu la yang patut kita buat double tabik hormat. Orang lain punya la nervous, ketar lutut, dia boleh buat cool je. Bagus. Tapi, masalahnya Ismi dah sedaya upaya nak buat diri dia cool, tapi tak dapat. Memang dia ditakdirkan untuk tidak memiliki kelebihan selamba bangang tu kut.

“Kita bukak mata sama-sama then kita jerit sama-sama.” Tim bersuara. Bergetar je suara dia. Haha. Lawak.

“Orait.”Huh. Huh. Jangan la kau bergegar sangat wahai tangan. Rileks la. Ismi menenangkan dirinya.

Slip result dibaca. Warghhhhh! Straight. Bergabung suara Ismi dengan Tim.

Alhamdulillah.

Tapi tengah-tengah dua ekor badut tu buat drama, tetiba ada orang menyampuk pulak dah.

“So, Cik Ismi. How is your day?”

Ismi menoleh. Arghhh! Mamat ni kan… suka sangat bagi aku terperanjat. “Hei, Acid. Aku dapat… excellent. Whoa! Kau? Eh eh. Wrong question kan? Budak tip-top macam kau ni confirm flying colours la result.”

Acid mengangguk. Slip ditangang dihulur kepada Ismi. “Congrats!”

“Yeah. You too la. Kalau tak sebab kau, takdenya aku dapat result gini. Thanks a lot heh.” Ismi sengih. Jangan jadi manusia yang tak kenang budi. Tu pesan sepanjang zaman oleh opah dulu. Sebab, opah taknak cucunya jadi geng Tanggang.

“So, my reward?”

Terus mati senyuman Ismi. Reward? Berapa ratus aku kena bayar huh? Alamak. Aku lupa la… Berapa eh? “Kita deal dulu berapa ha? Aku lupa.”

“Berapa? We aren’t dealing the price.” Acid bersuara. Takkan minah ni lupa kot? Lupa la tu. Ceh. Buat aku ternanti-nanti je la dia ni. Ke dia buat-buat lupa? Hey, ni Acid la. Main trick dengan Acid, buruk padahnya tau.

“Jadi, kita deal apa?” Ismi kerut dahi. Alamak. Time ni jugak aku lupa. Aduh. Apa yang aku dah deal dengan dia ni?

”Jadi girlfriend aku kalau kau dapat score addmath SPM nanti…” Acid bersuara. Ambik kau. Kan dah sebijik-sebijik aku ulang balik ayat dulu. Aku ni ada memory yang kuat tau.

Ismi tersentak. Oh my… “You are kidding me, don’t you?”

“I’m not. Really damn serious.” Acid dah gelak kejam dalam hati.

Ismi diam. Aku dah janji ke? Tapi, kalau aku dah janji takkan aku nak broke the promises?

“So, esok. Our first date ok?” Acid bersuara.

“I don’t think this is gonna work, Mr Acid. Sebab, this relationship takkan last longer sampai petang esok. Believe me.” Yeah. Please, believe me. Sebab aku tak mungkin akan having date dengan mamat macam kau ni. Dengan spek tebal yang aku ingat kau akan campak masuk tong sampah lepas habis SPM, rambut yang macam over-oily tu. Ouh, please. Aku bukannya choosy sangat. Tapi, I can find what is best for me. Don’t you get it? Ah, mesti la kau tak faham. Kalau aku bagitau terang-terang kang, mesti kau kecik hati. Aku tak sanggup…

“Jangan risau, Ismi. Aku akan buat this relationship last forever. Believe me.” Acid dah menapak pergi. Tapi, belum jauh dia menapak dia berpaling balik. “I’ll call you. Bye!”

Ismi meneraup mukanya. Habisla aku…

**

Pukul 2. Acid ambil Ismi dekat butik nenek Tim. Tim pulak yang terlebih excited. Cei. Siap doa-doa lagi moga bahagia ke anak cucu. Tengkorak lu.

Ismi menoleh bila dia perasan ada customer masuk. Hari ni dia jaga kaunter. “Selamat datang.”

Lelaki itu menoleh dan tersenyum. Ismi dah cair. Alahai. Manisnyerr. Mau jatuh melutut aku kang. Tapi, familiar pulak dengan mamat ni. Aish. Aku mana ada geng-geng hensem siot macam dia ni. Kalau ada memang aku dah ikat kuat-kuat kat tiang lampu.

“So, Cik Ismi. Kereta kuda menunggu.” Lelaki tu ketawa. “You wouldn’t make our first date ruined kan?”

Acid! Supernova punya hensem dia sekarang. Ismi cepat-cepat keluar dari kaunter. Tim yang terkedu memandang Acid sempat dijentik dahinya. “Weh, boyfriend aku hensem la!”

“Tu la. Dulu aku suruh tackle tak mau, sekarang terhegeh-hegeh.” Tim mencebik. “Kalau kau tak mau, aku sudi tadahkan dia dengan dua tangan aku ni.”

Ismi jelir lidah. Mana boleh. Acid hensem dah sekarang. Cepat jugak dia berevolusi huh? Bagus. Sedap la jugak mata memandang. Kalau dulu, aku nak tengok mata dia pun payah. Silau sebab reflex cahaya dekat cermin matanya tu. Sekarang ni, dia tak pakai spek dah. Rambut? Mana ada sikat belah tepi lagi. Waaa. Serius aku cair seratus peratus. Dulu aku cair dengar suara dia je. Sekarang ni? Everything.

“So, kau dah cair?” Acid bertanya masa diaorang dah duduk dekat dalam satu kafe.

“Kinda.” Ismi ketawa. “Kau berevolusi kurang dari 24 jam. Amazing.”

“Saja je tak nak show kehenseman aku dekat sekolah. Mak aku tak mau aku bercinta masa masih sekolah atau join gejala rosak akhlak ke, jadi bagi mengelakkan aku terjebak dengan benda-benda yang boleh melalaikan aku tu, aku transform la diri aku jadi super nerd.” Acid bercerita.

“Serious? Bunyi kau memang berlagak.”

“Serious la.”

Ismi diam. Tak tau nak cakap apa lagi.

 “But, in the same time aku nak cari orang yang mungkin akan accept weakness aku.” Acid diam kejap. “Dan, tak sangka orang tu adalah kau.”

“Maksud?”

“Masa aku jadi manusia yang hidupnya berkepit dengan buku, takda sorang pun minah nak tegur aku. But one day, ada seorang yang berani tegur aku dengan guna modal buku math.” Acid ketawa.

“Cis. Jangan ingat balik la.” Ismi dah blush.

“Aku tak nak bagi harapan palsu dekat diri aku yang kau mungkin dah sangkut dekat aku. Tapi, benda tu sangat la impossible. Bila kau tetiba je suruh aku jadi cikgu kau, aku rasa ni mungkin chance aku.”

“Oh. Jadi sebab tu la kau buat reward merapu tu? Yang aku boleh pulak lupa tu.” Ismi menyampuk.

“It’s sound ridiculous kan?”

“Ha ah.” Ismi angguk kepala. Acid cari orang yang boleh accept any of his weakness. Tapi, aku ni? Dulu kutuk-kutuk dia bagai nak rak. Bila dia punya perfect gini, baru aku nak terima dia. Aiseh. Apasal aku rasa macam drama melayu? Ah, aku tak layak la untuk mamat ni kiranya kan?

“Kau tengah fikir apa?” Acid menyoal. “Sepatutnya aku bet dengan kau kelmarin. Kalau relationship ni boleh last longer, kau kena kahwin dengan aku.”

“Hah?!” Ismi terkejut. Apasal mamat ni suka kasi surprise?

Acid bantai gelak.

“Kau tau tak, dulu aku suka kutuk kau dalam diam.” Ismi buat confession. Kena confess la nampak gayanya.

“Tau. It’s not surprise me actually. Benda normal la kan?”

“Then, masa first time aku tegur kau tu pun sebab, Tim yang cabar aku. Dia suruh aku tegur kau.”

Acid tetiba diam.  Ismi dah resah. Aku salah cakap ke?

“Then, masa aku suruh kau jadi cikgu tu… memang original idea aku.”

Acid senyum lebar.

“Kenapa kau senyum?” Ismi heran.

“Sebab, at least yang second tu kau tegur aku bukan sebab kena cabar atau terpaksa kan?”

“Yela. Tapi, kau kan nak cari yang boleh accept weakness kau? Aku rasa aku macam disqualified je. Sebab, aku cuma dapat terima kau yang dah perfect ni.” Ayat memang perghh. Ismi tak peduli.

“Manada. Kau dah terima aku dari dulu dah. Kau je yang tak sedar. I can read those eyes la.” Acid membantah. Minah ni lembab eh? Takkan tak reti baca feeling sendiri. Takpe, meh aku tolong dia settlekan.
“Kau tu sebenarnya malu sebab dah terjatuh cinta dengan mamat nerd macam aku ni. Kau macam interest tengok gaya nerd aku tanpa sedar yang kau dah suka dekat aku. It’s too obvious.”

“Mana kau tau?”

“Tim bagitau aku. Dulu kau tengok aku macam tak mau kasi aku lepas je. Means that, you really fall hard, my dear.” Acid dah gelak.

Tak guna punya geng. Yang dia pegi cerita benda yang memalukan tu apasal? Hirghhh!

“Relaks la. Benda betul kan?”

Ismi ketap bibir. “So, am I still in your qualifications?”

“Yeah, absolutely. Risau sangat kena disqualified sampai tak discover perasaan sendiri. Hampeh punya girlfriend.”

“Ceh mulut binasa nampak?” Ingatkan budak nerd macam dia, ada high virtue. Rupanya, mulut macam santan dengan pulut daa… kerna pulut santan binasa, kerna mulut badan binasa. Aiseh. Ada bakat jadi sasterawan aku ni. Haha.

“Nak dengar macam mana mulut aku tak binasa?” Acid menyoal. Here we go. Standby untuk cair, Ismi.

Huh? Mulut tak binasa? Ismi kerut dahi.

“ILOVEYOU.”

Ismi sengih. Cair. “METOO.” 

#Great help: Experienced masa tengah struggling dalam library dulu/other official and unofficial inspirations J

No comments:

Post a Comment