Friday 20 January 2012

Destiny [2]

Mood Ash awal-awal pagi dah hilang. Terbang melayang sebab panggilan pukul 4 pagi. Memang dia bangang betul dengan mamat yang call dia. Kalau aku tak mamai pagi tadi, aku mungkin boleh cerna tu suara sape. Ciss, bodoh la kau Ash.

“Isha, you dah siapkan drawing yang Mr Tan nak kan tu ke?” Joey sapa Ash. Oh, lupa nak bagitau. Ash tak digelar Ash dah. Sebab dia dah bertukar jadi feminine dan dah besaq panjang bak kata mummy, dia ubah nickname dia jadi Isha, panggilan manja dekat rumah.

“Huh? Drawing? Mr Tan? Aku rasa . . . . belom! Bila orang tua tu nak?”

“Laaa, due date dia today, waktu lunch nanti kena present.”

“Okay. I’ll do it right now! Hello hello aku waktu lunch nanti!” Ash bergegas ke arah office dia. Beberapa langkah lagi dia nak sampai pintu pejabat dia, boleh pulak terkandas. Tak dapat nak brek waktu si malaun bernama A’an baru nak keluar dari office dia. Sebelah office Ash je.

DUP!

“Ahhh!” Ash jerit kecil. Kecik je suara dia, satu pejabat boleh dengar. Boleh pulak tengok babak sekerat antara Ash dengan A’an. Boleh pulak si A’an tu selamatkan dia masa nak terjatuh. Kira selamatkan Ash tu masih okay, yang si A’an tu hold dia macam buat dancing in the moonlight tu apesal.  Kecoh bebudak office buat conclusion sendiri.

“Oops, my fault. Sorry mr.” Ash pandang muka malaun nama A’an.

“Oh, its okay. Got to hurry too.”

“Thanks.” Ash terus berlalu. Dia tak tahu apa yang dia rasa. Aku rasa ni first time aku cakap baik-baik dengan dia. Rasa malu, rasa nak tutup muka dengan bantal. Rasa nak tampar-tampar muka dan rasa nak tunduk je kalau terjumpa dengan si A’an tu lagi. Tak boleh nak buat cool macam dulu lagi. Kecik punya incident terus tak nak bertegur. Sunyilah pejabat bila dua musuh dah mula senyap.

**
@Aggy_oleum aku nak bunuh diri!

@magnificient_Ash apesal kau?

@Aggy_oleum I’m already engaged with Syed Nazhan Ariffin! Benci! Benci! Aku tak kenal mamat mana yang mummy aku dok pilih, dok habaq sana sini, menantu dia tu handsome macam pilot. Cis.

@magnificient_Ash ok le tu. Sekurang-kurangya hengsem macam aku.Jangan muka longkang sudah.He work as a . . .?

@Aggy_oleum aaaaa aku lupa tanya doh. HEHE

@magnificient_Ash kau suka-suki je cakap benci. Mana tau dia someone yang kau nak dari dulu tu. HAHA.

@Aggy_oleum Tak hingin aku dengan tunang aku tuhh.

@magnificient_Ash btw, nama dia Ariffin? Kau nak Syed Nazhan Ariffin or Ariffin Azhan? HAHAHA

Ash terkedu baca tweet dari Aggy. Dalam hati Ash cakap, aku rela dengan si A’an tu. HAHA.
@Aggy_oleum rela aku jadi Andalusia. HAHA

@magnificient_Ash kau tuh,malas aku nak cakap.HATI BATU.

@Aggy_oleum weh, aku nak offline. Mummy aku dah panggil. Nak discuss pasal wedding grand aku lah tuh. Benci tau tak! Jangan lupa tempah tiket balik Malaysia, tengok aku kahwin dengan orang pangkat Syed! Kau tak datang, aku lari pergi Melbourne guna pesawat Daddy aku!

@magnificient_Ash kau cakap benci tapi dok jemput aku mai pegi majllis grand hang. HAHA. Kalau nak sangat dekat SYED kau tu cakap je la. HAHA

@Aggy_oleum tunggu kau balik Malaysia!

Ash turun ke tingkat bawah. Mummy dok memekak panggil dia dari tadi. Ish, ikutkan hati aku tutup telinga guna headphone.

“Yes mummy. Ada ape panggil Isha ni. Penat la.”

“Penat tak penat. Mummy penat lagi okay! Esok, mummy nak ajak Isha shopping untuk wedding Isha. Pejam celik pejam celik, Isha dah nak jadi isteri orang. Sunyi pulak mummy.”

“Kalau mummy sunyi, takyah suruh Isha kahwin. Isha boleh teman mummy sampai bila-bila. Hehe”

“Ish, ke situ pulak budak nih. Maksud mummy, mummy nak cucu.”

Erk? Meremang bulu roma dengar. Aku nak anak pun tak. Ni mummy boleh sebut bab nak cucu. Suruh la anak mummy yang lain! Tapi, mummy ada aku sorang je. Anak tunggal lah katakan.

**
“Mummy, lama lagi ke nak jalan ni? Lenguh kaki dah nih.

“Isha ni. Kalau Isha tak demand sangat, takde la Isha lenguh kaki sampai macam tu.”

“Kita singgah Mc D dulu mummy. Melecet dah kaki Isha ni.”

“Yelah, yelah. Untung la, Isha belanja mummy.”

“Memang la Isha belanja.” Baru je nak melangkah masuk Mc D, dia ternampak A’an. Alamak, spoil mood aku. A’an tengah makan dekat Mc D. Dekat corner. Alamakk, mummy pulak dah masuk. Nak buat macam mana ni?

“Mummy, tunggu Isha!” Isha berlari ke arah mummy-nya.

“Aduh!” Isha mengadu sakit. Sakit la wei kalau berlaga kepala dengan kepala keras macam Pucca ni. Bau perfume harum semerbak je. Laki ke?

“erm, miss? Are u okay?”

“A’an?”

“Eh? Isha?” Ash terkejut. Apesal mamat ni panggil dia Isha. Bukan selalu panggil dia Ash ke? Bila masa dok memandai tukar nickname aku ni?

“Okay, okay. Aku okay.” Sekali lagi Ash tunduk. Malu la bangang! Boleh pulak kali kedua buat dancing in the moonlight dekat tempat berbeza. Ciss. Naya aku kena gula kalau ada manusia kenal aku.

“Isha! Isha okay sayang?” Mummy terkocoh-kocoh ke tempat kejadian. Orang tua ni, umur dekat 50 tahun, masih kuat nak berlari. HAHA.

“Isha okay la mummy.”

“Thanks sebab selamatkan anak aunty. Nak makan ke? Anak aunty belanja.” Ramah mummy Isha ni menyapa A’an.

“Takyah la mummy. Dia dah beli makanan dia tu hah. Tu air dia . . .” Belom habis dia habiskan ayat dia. Isha terkejut tengok lengan baju A’an basah sebab nak selamatkan dia. Air tertumpah dan makanan dah terjatuh. Tragis sangat ke dia jatuh sampai A’an teruk macam ni?

“Haa, apa yang Isha nak cakap? Mummy tak kira. Isha ajak dia makan sekali dan jalan dengan dia beli baju dia. Mummy suruh daddy ambik mummy. Bakal besan ajak makan dekat rumah dorang pulak. Bye honey!” Mummy terus berlalu. Ape pasal macam ada yang tak kena? Abaikan, perasaan aku je tuh.

“Errr, so macam mana?” Ash tanya A’an. Soalan bodoh je Ash rasa.

“My treat. Awak order makanan, saya duduk sini. Double it okay. Untuk saya satu. Lapar nih.” A’an mengarah.

Cehh, sesuka hati arah orang. “Kenapa bukan awak je pergi?” Ash tanya balik. Eh? Aku ber-awak dengan dia ni apesal? Alahh, buat bodoh je la.

“Isha, baju saya ni hah.”

“Oh,okay2. Saya order ikut kehendak saya je.”

Selesai makan, Isha dengan A’an pergi masuk satu kedai. Dah tak guna panggilan Ash. Taubat dah. Bersyukur nama sungguh unik. Mummy cakap kena ganti baju si A’an. So, kena ikut perintah mummy.

“Apa awak rasa?”

“Huh?” Isha terkejut A’an tetibe je bersuara.

“Maksud saya, tak kekok ke jalan dengan saya.”

“Oh tak tak. Cool je.” Isha pun tak tau kenapa dia boleh jawab macam tu.

**
Hari ni hari bersejarah dalam hidup dia. Nak jugak tengok muka si Syed Nazhan Ariffin tu. Agak-agak hengsem macam Aggy tak? Ke hengsem lebih lagi dari si Aggy? Ke muka handsome sangat sangat macam si A'an? Heshh, pigidah angan-angan! Asyik-asyik A'an. Hurm, akad nikah pagi, malam bersanding. Letihnya! Mummyyyy!

“Yo Ash!” Aggy bukak pintu bilik Isha. Mamat ni, memang tak bertamadun sikit.

“Aggy! Aku ingat flight kau delay! Aku nervous gile weh!”

“Kau nak nervous apa? Bukan kau yang lafaz akad nikah. Pelik kau nih. Bakal husband kau yang patut nervous sekarang nih. HAHA. Ni hah, aku bawak my lovely wife, Lisa Elena Syerafina.”

“What? Wife! Gila kau tak bagi tau aku! Apa punya kawan!”

“Alah, aku tunggu balik Malaysia baru nak bagitau kau. Almost a year dah aku kahwin.”

Pihak lelaki dah sampai dekat rumah Isha. Fuhh, gila tak nervous kena kahwin paksa rela tapi masih cool? Macam mana entah rupa husband to be aku tu ek? Alamakkk. Sabar. Sabar.

Dengan sekali lafaz, Isha dah jadi isteri orang. Upacara batal air sembahyang lah pulak. Dari tadi aku dok jeling sapa empunya diri, tak jugak dapat tengok. Mak cik mana entah,badan gempal semacam je,menyembunyikan husband aku yang ada suara mencairkan hati aku ni. Ciss, aku dah jatuh cinta ke? Oh no!

Syed Nazhan Ariffin sarung cicin dekat jari manis dia. Dan serentak, Isha terkejut. Syed Nazhan Ariffin adalah A’an?! Tanpa memikirkan malu dan tak control ayu dah, Isha jerit kuat. Tak semena-mena kena cubitan ketam si A’an. Cehh, malaun ni. Mentang-mentang dah sah,nak kenakan aku dengan cara kasar pulak. Pelik kan? Aku tak marah kena kahwin dengan si A’an nih. Suka adalah. HAHAHA.

“Cuba la control sikit diri tu. Tau lah awak terkejut tengok muka saya yang hengsem nih. Jangan teriak  macam tu.” A’an senyum menampakkan giginya yang tersusun rapi. Boleh jadi iklan gigi colgate nih. HAHA. Isha hanya diam. Tersenyum nipis.

 **
Rahsia terbongkar tapi Isha tak marah. Dia redha dengan semua yang berlaku. Bak kata Aggy, dah jodoh dia dengan A’an. Macam tu jugaklah bagi Isha. A’an adalah manusia yang call aku pagi-pagi buta semata-mata nak dengar suara aku. Dialah Mr Right aku. Tulang rusuk kiri aku. Dan impian aku! Masin jugak mulut si Aggy tu.

Memang impian dia untuk kahwin dengan seorang engineer. Hehe. Impian yang tipis untuk dicapai tapi berjaya!

“A’an, Isha tanya satu soalan boleh?”

“Banyak pun tak pe. HAHA.”

“Kahwin dengan Isha ikhlas ke?” Isha yakin, yang perkahwinan mereka dirancang oleh keluarga si A’an. Sebab mama A’an suka tengok aku masa first time aku kenal dengan mama A’an waktu wedding anak jiran. Masa tu, aku pakai jubah glam. Yelah, ala-ala perempuan melayu terakhir. Nampak jelita, ayu semacam. Boleh jadi calon menantu. Tetibe, mama A’an yang cop awal.

“With all my heart. I Love you.”

Cehh, ayat keramat. Malunya aku. “Haa, since when love you, love me nih?”

“Alahh, lama dah. Isha je buat tak tau.”

“Since when?”

“Since A’an dok pandang muka Isha waktu sekolah menengah dulu. Kan A’an dah bagitau, hari-hari tangkap Isha or should I say Ash datang lewat. Mana tak last-last tangkap cintan dekat si Ash, Cik Selalu Datang Lewat.” HAHA

“Ash tak main dah okay. Ni Isha la. Your wife.”

“And you my dear, sejak bila Isha minat kat A’an?” Di tahu si Isha ni jenis pemalu, tapi dia jugak tahu yang si Isha ni suka dia. Kalau tak, takkan dia okay je masa sarung cincin tadi?

“Mana tau ni?” Sedar atau tak, Isha dah mengaku.

“Ha, tu mengaku. Mestila tau. You’re my wife by the way.”

“Yelah. Yelah. Ngaku. Minta maaf la sebab jadi stalker beberapa minggu sebelom ni. Isha perhatikan A’an dari office Isha. Kelemahan Isha, Isha tak boleh pandang mata A’an. Cairr. Since we had our first time dancing in the moonlight, saya dah ter-lovestruck dekat awak wahai Mr A’an.”

“Dah agakk. HAHA”

“Semualah dia tahu. Benci.”

“Hey, that’s why la I’m your husband!”

“Yada yada,watever. HAHA”

No comments:

Post a Comment