Friday 28 October 2011

Cerita 2- Master Ego CHAPTER 13

Masa rehat, 9.20 pagi, Rabu
Bawah pokok rendang. Metafora la sangat.

Macam biasa dua sahabat baik, Ain dan Aisyah duduk dekat bawah pokok masa rehat. Ain makan roti cheese kegemaran dia. Aisyah tengah minum air kotak just tea.

“Aisyah, tanya sikit boleh?”

“Sikit je. Enam patah perkataan jek.”HAHA

“Ceh,pesal hari-hari kau bekal Just Tea?”

“Tett,aku punya suka la. Apesal?”

“Sebab aku tertengok ‘someone’ macam kau?”

“Tu ayat penyata ke soalan?”

“Both.”

“Manade macam tuh. Tak aci.”

“Aci tak aci,kau lagi terok dari tuh.” Ain tarik muncung, macam mulut platypus.

“Ek? Bila masa? Jangan la buat muka macam tuh. Seram aku rasa.HAHA.”

“Bila-bila yang aku takde lah. Bila kau dengan Acap dah . . . .”

“Kamceng? Tu ke maksud kau?”

“A’ah. Bijak bijak. Heh”

Aisyah diam. Apa aku nak jawab? Takkan nak cakap dekat Ain sebab  Acap bagi aku kad? Or sebab Acap say sorry in different way? Jangan, jangan. Naya kau kena gula dengan Ain nanti. Jatuh maruah kau nanti. Aisyah bermonolog seorang diri.

“Wei, kau buat mode silent pesal?”

“Ahh. Tak tak.Lama dah benda tu baru skarang kau tanya? Think that i just forgive and forget him, right?”

“Hooo, kau demam ke? Setahu aku kau susah nak ‘forgive and forget’. Biasa kau ‘revenge and double it’ kan?kan?”

“Oh? Aku repent la cik kak. Berhijrah.”

“Asal bunyi kau dah mcm ala-ala ustazah ‘nerdish’ tuh?”

“Ye ke? Thanked to god I just talked like her. If I be like her?”

“Oh nooo. Jangan laaa. Simpang malaikat 44!”

“Tau pun. Dah,masuk kelas. Jom!”

“Wei, ter-love struck dekat Acap ke?”

“Kaunter pertanyaan ditutup. Minta maaf ye.  Bye-bye.Aku gerak dulu.” Aisyah terus berlari.

“Weyh minah! Tunggu aku la wei!”

 *****************

Masa 1.30 petang, Rabu
Stadium sekolah.

“Abang, apesal ahli photographer discuss kat sini? Panas giler-giler dude!” Alia berleter.

“Yelah Acap. Aku pun naik gila dengan suhu macam nih. Kalau aku tau macam nih, I won’t joined you.”HAHA. Ijal dah mula bukak ‘speaker’ dia kuat-kuat.

“Oi mangkok! Kau tu straight ke tak? Naik gila ape kejadah? Guys yang lain takde pulak macam kau. Jatuh maruah kaum Adam kau buat macam nih.”Acap mengenakan Ijal.

“Cisss. Aku tahan la dude. Babe kau tu yang tak tahan.”

“Mana? Mana? Mana dia?” Acap nampak gabra.

“Abang ni nervous terlampau apesal? Macam beruk takde makanan.Terpekik sana sini.Bingit tau!” Alia merengus kasar.

“Abang cari orang yang Ijal dok cakap tadi. Ada nampak wife-to-be abang tak?” Acap berbisik di telinga Alia.

Alia terus berdiri. Macam tau jer apa yang  abang dia suroh buat. Ijal menjadi telinga lintah.

“Wait Mr Acap. Aku nak tanya something nih.” Ijal mula bersuara. Serius.

“Apaaa?” Acap jawab malas.

“Who’s your wife-to-be tuhh?”HAHA

“Cehh,telinga kau memang lintah ke ape?Punyalah aku slowkan volume pada tahap minimum.”

“Aku ada sixthsense kau tak caye.”

“Banyak la kau punya sixth-sense tu.”

“Wei, jawab soalan aku. Jangan nak ubah topic.”

“Alahh, babe.”

“Babe? Otak kau mereng ke Acap? Takde iman ke?”

“Apesal pulak? Oke ape?”

“Ha’ah,oke sangat dengan babe jedon kau tuh. Si pondan ter-over.” HAHA

“What?! Tu ke babe yang kau cakap? Damn!”

“Yelah. Kau ingat sape?” Ijal senyum sinis.

“I bet you know it. Just shut up!”

Acap terus ke depan dan mengumpulkan budak photographer sekolah. Bincang dekat stadium just a short reason to complete his mission. No one knows it. Except her little sis, Alia.

**********************

Alia merapati Aisyah di parking kereta Acap.

“Akak buat apa nih?”

“Tunggu pungguk jatuh ke riba, haha” Aisyah berseloroh.

“Yelah tuu. Abang bagi nih.” Alia memberikan sepucuk surat kepada Aisyah. Aisyah buat muka berkerut 18 dia.

“Abang? Acap ek?”

“A’ah. Sape lagi orang yang Alia gelar ‘abang’ kat sekolah kan?”

“Hehe. Ye tak ye jugak. Tak jeles boyfriend bagi surat kat akak nih?”

“Taklah. Sikit pun tak. Suka adalah. HAHA”

“Asal macam tuh?” Aisyah hairan.

“Tarapapa. Bye-bye.”

Aisyah baca isi kandungan surat tuh.

                Aisyah, meets me kat blakang sekolah boleh? Ada hal. Penting + urgent. Hidup dan mati. AKu hantar Alia jadi pos-women sebab aku busy macam PM skarang nih!
Acap yang hensem :)

Bongek betul kau Acap. Asal tak cakap je dekat aku waktu rehat? Nak sweet bagai, berpos-women segala apesal? Gila ahhh mamat nih. Aisyah senyum sorang-sorang.

Tanpa sedar ada sepasang mata yang telah candid gambar Aisyah yang tengah senyum lebar. Tersenyum puas. Yeah! Kalau edit guna adobephotoshop nih memang cantek giler arghhh. Siap combine dengan gambar Acap memang dapat no 1! Oh yeahhh, habuan yang besar bakal aku dapat daripada Alia. Keh keh keh.

No comments:

Post a Comment