Sunday 27 November 2011

Cerita 2- Master Ego CHAPTER 20

SINOPSIS

Acap dan Aisyah separate in bad way. Perasaan masing-masing dibiar tak terbongkar. For these five years passing so fast, they meet once again.

“did we know each other?” – Acap
“no.” – Aisyah
**

“come on la. takkan tak ingat ‘dia’?” Ijal tenung mata Acap.
“siapa?” Acap kerut dahi.
“Aisyah.”

**
“kenapa taknak mengaku?” Acap menyoal.
“mengaku apa?”
“the truth.”
“truth about what?”
“who is in your heart.”
Frozen.


______________________________________________________________________________


“Ya ALLAH!” Acap hampir menjerit. Sekarang tabiat latahnya dah berkurang. Getting older. Getting busy with work. Takda masa nak melatah.

“sorry.” Acap menutur. Salahnya kerana dia tergesa-gesa keluar tak pandang kiri kanan dan selamba badak ja langgar perempuan ni. Habis bersepah dah barang dia. Acap tunduk membantu mengutip kertas-kertas putih dan fail milik perempuan tu.

“here you go.” Acap menghulur barang milik perempuan yang sedang kaku memandangnya.

Eh? Kaku?

“err. Miss?” Acap angkat kening. Hulurannya tak bersambut mengundang seribu hypothesis.

What’s wrong with you lady?

“aaa. Yes. Thank you.” Suara tu macam shaking vigorously.

Acap seret senyum di bibir.

Why so nervous lady?

Wajah perempuan berbaju kurung dihadapannya dipandang. Kalut semacam ja awek cun ni.

“again, I’m sorry.”

“aaa… yes. It’s okay by the way.” Perempuan itu menyahut teragak-agak.

Wait, Acap. Apasal macam familiar je awek ni?

“did we know each other? Have we met before?” Acap menyoal berani. Pepatah melayu: malu bertanya, sesat jalan. Ni yang tak malu bertanya la ni.

Perempuan tu tersentak. “no, I guess.” Dan terus berlalu.

Acap kerut dahi. Langkah laju perempuan itu dipandang.

“meeting pukul 2. Kau lambat, aku bakar kau punya model bangunan tu.” warning dari Ijal menyapa fikirannya.

Ha ah. Meeting. Jam tangan di tangan kanan dipandang. Gosh! It’s 1.55 pm. Habih la aku kena fire Ijal ni kang.

**

“dia lupa…” ayat yang kerap diulang dari tadi.

“dia lupa dah dekat aku…” tangan di stereng dieratkan.

“dammit! He’s totally… bullshit.” Mulutnya masih membebel.

“aku ingat dia…  setiap masa. For these past five years.” Air mata dah berkolam cetek.

“sampai hati kau, Acap. Kau lupa dekat aku…”

Aisyah mengeluh. Past is ghost.


**
Fuhh! Habis pun meeting. Panas dah bontot dia duduk dekat kerusi tu berjam-jam. Right now nak balik rumah dan rehat. That’s all. Tiba-tiba Blackberry dia bunyi, message dari Ijal.

+mangkok, tunggu aku dekat lobi. Kereta aku masuk bengkel.

Heh, five years dah berlalu. Sekarang ni Ijal dah sah jadi tunang kepada Ain. In a few months diaorang akan kahwin. What a great life Ijal dapat. Dia, masih lagi sama seperti dulu. Acap yang hengsem lagi cool. Masih popular although bukan dekat sekolah tapi dekat office dia. As an architect yang hengsem. Even banyak peminat but still masih kekal dengan title single. Dia malas nak fikir pasal lain. Benda lain hold on dulu, yang penting kerja diutamakan. Sampai Ijal boleh cakap dia workaholic. Oh, damn it’s true. Abaikan.
Acap nampak Ijal baru keluar dari lift.

“Weyh, kau lama sangat apesal? Jenuh aku tunggu.”

“Sori la dude. Kau tau la kan bakal CEO ni busy memanjang.”

“Bakal CEO yang kereta masuk bengkel. HAHA. Driver kau tak jemput?” Acap dah mula nak kenakan Ijal.

“Kau la driver aku mangkok!”

“Cehh. Dah la cepat. Aku dah penat nih.” Dia nak kenakan Ijal, balik-balik dia pulak yang kena gula si Ijal.

“Wait, jogging jum? Kau lama sangat tak pergi bersukan ni. Masih tough macam dulu ke?” HAHA. Ijal gelak.

“Huh? Aku tiap-tiap minggu pergi jogging. Kau tu je tak tau. Busy memanjang. Macam mana si Ain tu boleh tahan dengan kau?”

“Well, bakal CEO. Of course la busy sana sini! Weyh, Ain Ain jangan kau sebut. Tu namanya takdir! Kita jogging petang ni lebih kurang pukol 5 kau jemput aku.”

“Banyak kau punya jemput. Ingat aku driver kau? Kau la jemput aku ngok.”

“Kau kan part time jadi driver aku? HAHA. Oke la, kite naik kenderaan sendiri. Fair and square. Deal?

“Deal!” 

No comments:

Post a Comment