Thursday 1 December 2011

Cerita 2- Master Ego CHAPTER 23

Damn, dia dah lewat untuk meeting ni! Aisyah jalan cepat tanpa hiraukan mata-mata yang tengok dia. Aisyah berlari anak bila pintu lift hampir nak tutup.

“Wait!” Aisyah jerit sambil berlari. Nasib baik ada sorang lelaki yang baik hati tolong tahan pintu lift. Fuhhh.

“Thanks for the help.” Aisyah senyum dekat orang yang tolong dia. Dan tiba-tiba senyum dia hilang. Macam baru nampak hantu.

“Welcome, not a big deal.” Lelaki tu still cool.

Aisyah tak tau nak cakap apa. Still heart attack. Kalau dia memang ada penyakit tu, awal-awal dah nyawa dia tercabut. Acap. Dia yang tolong aku. Dia masih tak kenal aku ke? Bodoh kau ni Aisyah. Kalau dia stay cool macam tu maknanya dia tak ingat kau. Kalau dia ingat, takde nye dia nak tolong kau. Aisyah masih bercakap sorang2.

“Urm, tingkat berapa?” Acap bersuara. Dia sebenarnya gagap nak cakap dekat Aisyah. Oh man, be cool.

“Em, enam. Enam belas. Heh.” Aisyah buat-buat biasa. Keadaan sunyi lagi.

“Kau marah kat aku ke?” Tiba-tiba Aisyah bersuara. Terlepas cakap. Apesal tingkat 16 lambat sangat nak sampai. Yang si Acap ni naik tingkat berapa pulak. Aisyah hanya nampak nombor 16 je menyala.

“Uh? Excuse me miss? Are you talking to me?”Acap tanya.

“Taklah, aku cakap dengan fail-fail aku nih.” Aisyah jawab slumber. Malas dah dia dengan Acap. Dia tak ingat aku! Itu je yang mampu Aisyah lampiaskan dalam hati.

“Ohh, aku ingat kau cakap dekat aku, si Trojan yang hengsem nih.HAHA.” Acap gelak.

What? Aisyah terkejut. Apa dia cakap tadi? Si Trojan? Ehh, ingatan dia dah pulih ke? Mak oiii, pening aku dengan perangai mamat ni.

“Huh? Angkat bakul sendiri? Watever. Aku dah sampai tingkat aku. And thanks again sebab tolong tekan butang 16 tuh.” Aisyah keluar dari lift.

“Wait for a moment miss.”

“Apa dia?” Aisyah rengus kasar.

“ Aisyah Nadhirah Ariff Sameon, meets me at Café. Lunch time. 1.00 sharp! Bye!” Acap senyum sambil kenyit mata dan terus berlalu.

Aisyah terkejut. Dia tersentap tengok senyum Acap and paling penting bila Acap kenyit mata. That eyes, lama dah dia tak tengok. Dan, dan dia sebut full name aku? So, he still remember me? Café, pukul 1.  Tapi, dia kerja dekat mana? Satu bangunan dengan aku ke? Watever. Aisyah terus pergi ke office dia sebab dia memang dah lewat masuk meeting. Damn!

**
Café, pukul 1.15 petang.

“Sori, I’m late. Meeting lambat habis.” Aisyah jawab slumber badak je. Dia yang mula-mula tak nak pergi jumpa Acap lastly dia pergi jumpa jugak. Apekehal nye kau ni Aisyah. Acap ni pun satu. What the hell kau senyum je? Tu je ke respon yang kau boleh beri sebab aku lambat?

“Well lady. You’re late. Should I give you punishment or something like that?HAHA” Acap mula mengatur ayat.

“What? Punishment? Budak-budak betol kau nih. Perangai tak berubah.” Aisyah tak puas hati.

“Ek? Aku tak berubah. Kau apa kurangnya. Dua kali lima sepuluh je aku tengok. Tak reti nak diam, melawan je 26 jam.HAHA. Weyh, have a seat laaa.”

“Okay, thanks. Reti pulak kau adab dan tatasusila ni ek?haha” Aisyah cuba nak kutuk Acap.

“Reti la, aku orang melayu gak macam kau. By the way, kau apa cerita. Kerja dekat tingkat 16 jadi apa?”

“Aku? Bukan kau patut cakap sori dulu sebelum tanya aku soalan macam nih?” Aisyah menyoal. Sarkastik.

“Ooops, sori. Okay, firstly aku minta maaf. Memang aku tak berapa cam muka kau. Sebab kau banyak berubah dari segi fizikal. Makin cun aku tengok. Hehe.” Acap, Acap. Kau menggatal dengan anak Pak Cik Meon tuhh.

“Erk? Geli aku dengar. Thanks la. Aku bersusah payah membuang lemak kau tau? Haha. Lately, busy dengan kerja memang la mengecik. Well, aku kerja as a programmer and you?”

“Wow! Congrats! Aku masih menganggur. HAHA.”

“Kau ni Acap. Suka sangat nak tipu aku. Kau tau tak, your big secret waktu sekolah dekat Wira Bakti dulu dah kantoi dengan aku? Aku benci kau dulu.” Nada Aisyah mula serius.

“Secret mana satu yang kau tahu nih? Well, aku work as an architect yang berjaya.” Acap mula rasa takut. Apesal nak takut ni Acap? Ya-da-ya-da. Cool la wei.

“Well, ALL your secret.” Aisyah mula bercakap dari A sampai Z pasal rahsia Acap.

Aisyah tahu yang actually cikgu Fatimi tu ayah Acap. Aisyah tahu yang dia dan Acap berjiran. Aisyah tahu Acap yang tolong ayah dia waktu baru-baru pindah. Dan, Aisyah tahu Acap tak bersalah dalam hal Meeza.

“ And you now what, I forgive you for everything you had done.” Aisyah mengakhiri hujahnya yang panjang tu.

Acap ternganga. Tak sangka semua rahsia dia dah pecah. Macam mana si Hulk ni boleh tau?

“If you asking me, macam mana aku tahu. Senang je, aku stalk Facebook kau and your blog. Heh” Aisyah terus cakap. Macam tau je apa yang Acap nak tanya.

“Wow, surprising! Tapi satu kau tak tau, my feeling towards you.”

“Huh? Of course kau benci aku dan lupakan aku kan? Its not a secret okay?” Aisyah ketawa. Tapi dia nampak Acap masih dengan muka serius. Acap keluarkan sekeping kertas dan tulis sesuatu. Acap bagi kertas tu dekat Aisyah.

Roses are red, violets are blue
You know what Aisyah, I do Love you!
Your Prince Charming- Acap yang hengsem J

Aisyah tak tau nak cakap apa. Berbelit lidah dia. Tak pernah pernah dia dapat benda yang macam ni. So, dia buat dek. Dia simpan kertas tu dalam handbag.

“So, tak pesan makanan?” Aisyah change the topic.

“Hurm, dah. Aku dah pesan untuk kau sekali. Nasi ayam and orange juice right? Aku tak lupa.”

“Hehe” Itu je yang mampu Aisyah cakap. Dia ingat laaa. Bahagianyaa!

“Eh, sebelum aku lupa. Kau still guna nombor lama ek? Aku still guna nombor lama, itupun kalau kau masih simpan.” Acap tiba-tiba cakap pasal number phone segala.

“Ohh, tak. Aku dah tukar. Ni kad aku.” Aisyah menghulurkan kad kepada Acap. Makanan yang dipesan pulak dah sampai. Favourite food and drink dia. Tak sangka Acap ingat. Hihi

“Ok, jom makan.”

**
-  Aisyah, your punishment. Dinner dengan aku malam nie J heh.
Acap Yang Hengsem

Aisyah tak puas hati. Punishment apa pulak ni? Bila masa aku buat salah kat dia? Ishh mamat nih, memang sengal tak pernah habis!

+ What the hell with that punishment hah?
Aisyah

- Kau lupe ke nyanyok? Waktu lunch tadi.
Acap Yang Hengsem

+ Watever, tapi aku tak pernah lupa orang macam kau lupa aku.

Bunyi message Aisyah sarkastik. Dia tunggu Acap reply tapi tak jugak. Terasa ke?? Seronok dapat kenakan si Trojan tu. Hek. Tapi, kenapa dia dapat punishment ni? Waktu lunch? Aisyah try ingat.

“Well lady. You’re late. Should I give you punishment or something like that?HAHA” Acap mula mengatur ayat.

Damn! Pasal tu je? Bongek la mamat ni.  Tiba-tiba handphone dia bunyi lagi.

- 8.30 malam ni, aku tunggu depan rumah kau. Jangan lewat lagi!
Acap Yang Hengsem

Ish, dia ni. Siap nak tunggu aku depan rumah. Takut aku tak datang ke? Aisyah malas nak pikir lagi. Baik dia pandang skrin computer ni. Kerja makin bertimbun.

No comments:

Post a Comment