Friday 2 December 2011

Cerita 2- Master Ego CHAPTER 24

Hon kereta berbunyi. Ain keluar dari rumah nak tengok siapa yang tak siuman buat bunyi hon malam-malam depan rumah anak dara cun.

“Ye, cari siapa?” Ain tegur lelaki yang tengah berdiri depan rumah dia. Siapa ni? Macam kenal je? Lelaki tu tunjuk muka dan ke depan sikit.

“Hah, Ain! Kawan kau mana?” Acap slumber badak je cakap dengan Ain.

“Kau Acap? Aku ingat manusia tak siuman mana yang hon kereta depan rumah aku. Kau cari Aisyah ke?”

“Ye lah, kawan kau mana lagi yang aku nak cari?”

“Dia, belum balik kerja kot. Aku call dia tak jawab. Busy agaknya.” Ain masih terkejut bila Acap tiba-tiba cari Aisyah. Bukan hari tu tak kenal ke?

“On this time? Aisyah nih. Ok lah Ain. Aku balik dulu.” Acap terus berlalu ke keretanya.

“Eh, tak nak pesan apa-apa kat dia?”

“No, thanks.”

**
Ain masih lagi dekat office. Tiba-tiba ada kerja yang dia kena siapkan dan kena present pagi esok. Ingat nak balik awal. Dia dan beberapa orang lagi kakitangan masih sibuk buat kerja. Tiba-tiba Adif panggil dia.

“Apehal Dif?”

“Kat depan tu ada orang cari kau.”

“Siapa?”

“Your friend kot. Aku tak pernah nampak sebelum nih.”

Aisyah terus berlalu ke depan. Siapa yang datang malam-malam ni? Ain ke? Ya Allah! Aku lupa nak bagitau aku balik lewat sikit. Aisyah check Nokia E72 dia.

 8 missed call(s)
2 new message

Aisyah buka message pertama. Dari Ain.

+Aisyah kau tak balik lagi ke?

Dan message kedua dari Ain di buka. Baru je dia nak baca. Dia terlanggar bucu meja.

“Aduh!” Ain hamper terjatuh. Nasib dia diselamatkan oleh someone.

“Tu lah kau. Tatap lagi handphone tu  masa jalan. Kan dah jatuh. Kalau aku takde, kan kau dah cium lantai ni.HAHA.” Acap gelak besar besar.

“Oh, thanks. Kau? Apesal datang sini?” Aisyah hairan sangat dengan perangai si Acap ni. Buat macam ni ofis bapak dia je. Datang ikut suka dia je.

“Kau lupa ke? Cuba kau ingat balik.” Acap duduk dekat kerusi. Buat macam rumah sendiri. Heh

Aisyah cuba nak ingat. Apa dia ek? Aku ada janji something ke dengan mamat nih? Di pandang skrin handphone Nokia. Message dari Ain.

+ Acap cari kau. But why?

Ain, aku pun tak tau ni. Otak aku pun tengah pikir apa yang Acap nak dari aku sampai cari aku dekat tempat kerja. Ingat balik Aisyah ingat lah weyhh!

“ALAMAK! Sori Acap. Aku lupa. My Punishment! Our dinner!” Aisyah teriak. Baru dia ingat pasal tu.

“Hah, then you’re late again. So kena punishment lagi. HAHA” Acap dah mula nak mengenakan Aisyah.

“What? Aku busy ni. Esok lusa kita dinner.” Aisyah berpusing untuk kembali ke pejabat nya.

“ Esok lusa? Tak boleh. Malam ni jugak.” Acap masih berkeras.

“ Kau ni tak paham bahasa ke? Aku busy la pak cikkkk. Tak caye kau tanya laki tu.” Aisyah menunjukkan jari telunjuk ke arah Adif yang tengah sibuk dengan failnya.

“Adif! Si Aisyah ni busy ke tak sekarang? Aku nak bawak dia pergi dinner. Kesian dia tak makan dari tengah hari tadi. HAHA.” Acap teriak. Malu Aisyah. Mana pulak si Acap ni boleh kenal si Adif?

“Taklah, dia tak busy. Aisyah, kerja kau nanti aku yang sambung. Kau pergilah makan dengan Acap. HAHA” Adif gelak.

“So, dinner dengan aku sekarang? Btw, otak kau mesti tengah ligat berpusing macam mana aku kenal Adif ni kan? Ex-student wira bakti tuhh.” Acap sengih.

“Wait, aku ambik barang.Kau kejam Acap. Main paksa-paksa . Huh!” Aisyah menunjukkan muka tak puas hati. Kenapa kau ni Aisyah? Kau cakap tak puas hati, tapi kau still jugak ikut cakap si Acap ni. Kau langsung tak marah dia. Ishhh, entah entah aku suk. . . . . Oh,nonsense! Shuh, shuh! Pergi kau wahai perasaan.

**

“Eh, aku tanya sikit boleh?” Acap mula bercakap lepas mereka selesai makan.

“Apa dia?” Aisyah jawab slumber sambil tengok pemandangan tepi pantai dari restoran.

“Kau tak nak cakap apa-apa pasal kertas yang aku bagi kau waktu lunch tadi?” Bunyi Acap serius.

“Urm, nothing to say. Fullstop.” Mamat ni, masih jugak nak tagih jawapan dari aku.

“kenapa taknak mengaku?” Acap menyoal.

“mengaku apa?”

“the truth.”

“truth about what?”

“who is in your heart.”Frozen. Soalan tu macam sangat-sangat menusuk ke hati. Aisyah terus diam. Diam. Diam dan diam.

“Ok lah, dah lewat. Aku hantar kau balik.” Acap bersuara.

“Tak yah, aku balik sendiri.” Acap terkejut dengar suara Aisyah yang mendatar macam tu.

Malam tu, semuanya berakhir macam tu je. Nothing happen. Only  Acap broken heart and Aisyah yang masih bingung dengan perasaan sendiri.

**

“Oi, kau pahal?” Ijal hairan tengok perangai Acap yang suka termenung. Takkan sebab ‘dia’?

“Uh? Apa?” Acap tersedar dari lamunan.

“Kau kenapa? Ajak aku datang rumah, tapi satu apa pun kau tak cakap. Kau memang saja nak suruh aku tengok muka kau yang monyok tu je ke?”

“Ohh, taklah. Saja.” Acap masih tak concentrate apa yang ada depan mata dia. Fikiran dia masih dekat Aisyah. Dua hari dah berlalu, dia langsung tak contact Aisyah. Nak harapkan Aisyah contact dia? Sorry to say lahh.

“Acap, kalau kau ada masalah cakap dengan aku. Mana tau aku boleh tolong. Kes kau ni macam parah je? Sebab ‘dia’ ke?” Ijal mula korek rahsia.

“Dia? Sapa?” Acap masih berdalih.

“Aisyah la mangkok!”

“Susah aku nak cakap. Dia tu, ego.”

“Dua kali lima je korang tu.” Ijal masih nak kutuk Acap.

“Sekurang-kurangnya aku dah cakap aku suka dia.”

“What? Bila? Macam mana?” Ijal terkejut beruk.

“Aaaa, aku tulis kat paper guna ayat aku sendiri la.”

“Macam tu je? Then?”

“Nothing happen. Dia simpan je kertas tu. Malam tu aku tanya dia apa komen dia pasal benda yang aku tulis dalam kertas tu but she says nothing at all. And kau tau tak, aku dah salah ambik step. Aku macam paksa dia jawab who’s in her heart. Aku tau aku tak patut buat macam tu.” Acap masih lagi tenang bercerita.

Ijal diam kejap.

“ Kau nak aku tolong?”

“Macam mana?” Acap tanya dengan muka berkerut seribu.

“Itu kau tak payah tau. Biar aku dan Ain yang uruskan. Kau tunggu je arahan dari aku. Korang berdua ni, mesti kena ada orang jugak tolong. Kalau tak memang tak pernah jadi. Jangan kau memandai nak buat kerja sendiri. Aku warning kau awal2.” Bersungguh-sungguh Ijal mengucapkan.

“Yelah, yelah.” Acap masih bingung. Apa yang kawan baik dia nak buat. What ever it is, harap jadi. Acap senyum.

“Kau jangan risau, everthing gonna be okay. HAHA” Ijal gelak besar.

**

Aisyah pandang skrin handphone. Aisyah terfikir satu hal. Kalau aku cakap, esok lusa hari tu. Maknanya, esok lusa tu hari ni lah kan? Kenapa dia tak contact aku? Aisyah, Aisyah. Kau tunggu dia contact apesal? Kau ni, nak main tarik tali ke apa. Ahhh, abaikan. Kalau dia nak bagi punishment dekat aku, dialah cari aku. Abaikan pasal dia. Baik buat kerja.

No comments:

Post a Comment