Saturday 3 December 2011

Cerita 2- Master Ego CHAPTER 25

Two months later. . .

Acap masih tak dengar khabar berita dari Ijal. Apa mamat-sengal-perasan-bijak tu tengah plan? Dah lama dia tunggu, but nothing change. Dia dengan Aisyah masih macam ice. Everytime terserempak jadi cold-blooded. Mereka tak cakap pape but their eyes talk. Macam ada benda nak cakap tapi cannot let it out and can’t be understand. Acap malas dah fikir. Niat nak dapatkan Aisyah dah pudar. Give up? Maybe it’s the right way to say ‘niat nak dapatkan Aisyah dah pudar’.

Ok, story pasal Aisyah pulak.
Hai, aku Aisyah. Aku still sama even dua bulan dah berlalu dengan pantas. Tapi satu tabiat yang aku tak boleh padamkan ialah tengok skrin handphone lama-lama bila ada masa lapang. Ain cakap, pandang skrin handphone tu dah jadi hobi aku. Setiap kali aku takde buat pape, itu lah kerja yang aku buat untuk mengisi masa lapang. Funny kan? Yes, I’m still waiting for him. Tapi no respon. Takkan aku nak say HI dulukan? Walaupun pepatah omputeh cakap ‘Ladies First’ tapi in a relationship takkan ladies jugak kan? Dan aku masih simpan a piece of paper yang si dia pernah bagi kat aku. Setiap malam sebelum tidur aku tatap. Benci dengan perangai sendiri.

CONCLUSION IS . . .
#Hidup Acap penuh tanda tanya sebab dia still tunggu plan dari Ijal
#Hidup Aisyah kacau bilau sebab dia sendiri cari pasal. Sapa suruh EGO tinggi sangatkan? Tak nak mengaku.

A week later . . .

REUNION SM WIRA BAKTI INVITATION CARD

To all ex-student Wira Bakti, korang dijemput hadir ke Majlis Reunion Wira Bakti.

@Place: Waiheke Island
@Date: 13/10 – 15/10
@Theme: Love
@Mesti bawak partner!
@Ada performance khas J
@SPM batch 2012 mesti datang! WAJIB. Tak pergi bayar kos tempat tinggal untuk semua yang datang!

Aisyah terkejut baca invitation card yang Ain beri. Apa punya reunion. Sejauh ni mereka pergi untuk reunion? Aku pikir cikgu terror lagi rupanya reunion bebudak ni pun siott abis.

“So, kau jadi partner aku ye Aisyah? Please?” Ain mengampu Aisyah. Dengan mata dia yang bersinar terang. Hehe

“Sure la aku jadi partner kau. Takkan aku tak nak pergi kot? Once in a life time aku boleh bercuti pergi tempat macam ni. Lagipun kalau tak pergi, bankrup aku kena bayar semua kos yang tertera.”

**
“Acap, kau pergi ok? Jadi partner aku.”

“Alah, malas wei. Ain?”

“Kau ni, sanggup ke bayar semua kos tu?” Ijal soal Acap.

“What kos pulak ni?” Fikiran Acap kusut.

“Kau baca sampai habis dulu kad tu.”

Acap terus baca kad tu balik. Bila dah habis baca. . . . .

“WHAT!?! Gila lah! Ok, aku jadi partner kau.”

“HAHA, tau pulak kau takut.”

WAIHEKE ISLAND, AUCKLAND NZ :)

:)


 FIRST DAY OF REUNION

Reunion bebudak Wira Bakti is today! Mereka dah sampai dekat WAIHEKE ISLAND. A nice place to having a great day! Pulau tu memang cantik. Before the event start, semua mereka check in dan berehat dalam bilik masing-masing. This reunion is hosting by Acap and Alia. Tak pernah miss, tiap-tiap tahun muka dua beradik tu jer.

Malam pulak mereka buat activity BBQ dekat tepi pantai. And that the first time Acap TER-nampak Aisyah. Wow, she looks different. Makin cantik. Lama dah Acap tak tengok Aisyah. Apa cerita dia sekarang? Ouchh! Acap rasa kepala dia macam kena hentak.

“Jangan nak pandang anak dara orang. Kerja kau tu settlekan dulu. Kang hangus semua ayam ni.HAHA” Ijal, memang sentiasa nak mengacau konsentrasi aku. Kacau line betol!

“Ishh kau ni, tak boleh tengok aku senang!” Acap merungut. Ijal terus berlalu. Nak jumpa Ain lah tu. Ijal, tunggu aku. Kirim salam dekat awek cun sebelah Ain tu. Acap hanya mampu jerit itu semua dalam hati je.

“Hai tunang kesayangan!” Ijal jerkah Ain dan Aisyah yang tengah duduk dekat kerusi.

“Ya Allah! Ijal! Terkejut Ain tau tak!”

“Eh, Ijal? Kau sorang je ke? Partner kau mana?” Aisyah tiba-tiba tanya Ijal soalan pelik tu. Ok, memang pelik. Why on earth dia nak tanya Ijal soalan macam tu? Ain selaku tunang terhormat tak tanya. Dia pulak yang lebih-lebih.

“Uh? Aku salah dengar ke kau tanya soalan tu? Tu hah, partner aku. Tengah buat ayam panggang hangus. HAHA” Ijal gelak lagi dan lagi.

“Ohhh.” Aisyah memerhati Acap dari jauh. Wahhh, muka yang aku rin. . rin. . . rin . . tettttt. Tak mampu nak cakap. Geli kot? Dia hanya mampu pandang dari jauh.

“Ijal, tau tak ada orang tengah pandang anak teruna orang tanpa izinnnn” Ain mula nak kenakan Aisyah. Tambah-tambah ada Ijal, makin menjadi la perangai dua orang hantu nih.

“Ohh yeke? Yang dipandang oleh anak dara tu pun tak kurang jugak. Bak kata si teruna tu, aku hanya mampu memandangnya dari jauh.HAHA. Ada ala-ala macam lagu ni.” Ijal berdiri dari kerusi yang dia duduk dan menyanyi.

Boleh pandang-pandang

Jangan pegang-pegang

Duduk renggang renggang

Bertambah sayang

Ain gelak. Aisyah turut gelak. Tapi dalam hati ni ada satu perasaan. Is that why aku ada feeling macam ni towards him. Like always tengok dia dan perasaan sayang tu mula ada? Aku sayang semua orang la. Sama je perasaan aku kat dia dan dekat semua orang. Tak banyak beza pun.

“Tak banyak, tapi sekurang-kurangnya ada beza kan?” Aisyah terdengar perbualan Ain dan Ijal. Mereka dua ni, macam tau je apa dalam otak aku. Ishh.

SECOND DAY OF REUNION (PAGI)

Today, mereka jalan-jalan dekat sekitar pualau. Pagi tu ada cabutan nombor oleh Ijal. What the hell Ijal yang kena cabut? Bukan sepatutnya orang yang belanja semua kos ni ke yang kena cabut nombor. Dua nombor yang Ijal cabut kena buat persembahan on the last day, masa dinner. And guess what? Nombor yang Ijal cabut ialah nombor 1 dan 3. And you know what? That number belong to Asyraff Ishak Fatimi Cavendish and Aisyah Nadhirah Ariff Sameon. What they feeling about making performance masa tak ngam macam ni.

Acap says: Damn! Apa aku nak buat malam dinner tu nanti? Macam mana aku nak discuss dengan si Hulk nih?

Aisyah says: Gosh! I think this is just like Dejavu but this even worse than before!

Ijal, Mizan, Ain dan Aisyah jalan dekat tepi pantai. Aisyah dan Ain nak ambik gambar kenangan. Sebab tu mereka ajak Mizan dekat sini. Ijal pulak? Yeahh, sebagai bodyguard Ain dan sekaligus ambik gambar view dekat sekitar pulau. Masa mereka tengah seronok main tepi pantai, tiba-tiba dua ekor kuda datang dengan penunggang. Acap dan Alia.

“Eh, kak Aisyah? Lama tak jumpa! Baru hari ni Alia nampak akak. Semalam tak nampak pun? Abang pun satu,tak bagi tau Alia yang kak Aisyah ada sekali.” Alia senyum dekat Aisyah dan turun dari kuda yang ditunggangnya. Acap pun buat benda yang sama.

Acap masih senyum dan pandang Aisyah mostly dia stare at her. For a moment. Hilangkan rasa rindu. Erk? Gatal kau Acap!

“Abang mana tau kak Aisyah ada kat sini jugak.” Acap jawab soalan Alia. Tipu kau Acap. Tipu. Siapa yang pandang anak dara orang malam tadi? Haha

“Elehhh, kau nak auta si Alia ke Acap? Siapa yang kau dok pandang, jeling malam tadi? Bukan Aisyah ke?” Ijal pecahkan rahisa. Acap terkejut. Terus dia ketuk kepala Ijal.

“Mana ada. Aku tak pandang sesape pun. Aisyah jangan percaya.” Acap bersungguh-sungguh bagitau Aisyah.

“Tak payah la Acap. Aisyah dah tau. Kalau kau nak tau, si Aisyah ni pun sama je macam kau. Dia pannn . . . ." Mulut Ain ditekup oleh Aisyah sebelum sempat Ain habiskan ayat dia. Aisyah buat isyarat supaya Ain tutup mulut.

“Alahhh, along tu pun sama macam si Acap nih. Pandang pandang, jeling jeling. Itukan apa yang kak Ain nak cakap?” Tiba-tiba Mizan bersuara.

Alia pulak pelik dengan perangai diaorang lima. Memang si Alia ni blur for a moment. So, dia hanya senyap. Ain pulak, angguk. Tanda setuju dengan kata-kata Mizan. Aisyah dah merah muka sebab tahan malu. Alamak, kantoi dengan Acap lah pulak.

“What?!” Acap dengan muka terkejut macam muka nak buang air besar je terus teriak.

“Ishh, kau ni. Teriak pulak. Baik kau dengan Aisyah pergi discuss dekat satu tempat pasal performance korang. Nah!” Ijal bersuara sambil bagi gitar dekat Acap. Acap masih lagi terkejut.

“Yang lain, ikut aku pergi jalan-jalan dekat area jeti tu.” Ijal memberi arahan. Dia dah buat gaya macam bos besar lah pulak.

“Aisyah, kita jalan-jalan kat tepi pantai ni je lah. Sambil tu discuss.” Acap bersuara. Aisyah terpempam. Tapi dia ikut jugak cakap Acap.

**
Keadaan senyap je antara mereka berdua. Sorang pun tak bersuara. Bayu laut tu je lah yang menyapa muka mereka. Akhirnya, Acap ambik keputusan untuk duduk dekat  batu yang ada dekat pantai. Sambil-sambil tu dia jeling Aisyah. Aisyah main air dekat sekitar batu tu. Acap hanya senyum.

“Kau memang suka dekat pantai ni ke?” Acap bersuara. Aisyah menoleh. Terkejut bila Acap tanya soalan macam tu.

“Yeap, rasa tenang. Tak perlu pikir pape.”

“ Patutla kau tak nak bincang pasal performance kita untuk esok.” Acap nak ambik mood  bergurau.

“What? HAHA. Malam karang bincang.” Aisyah slumber je menuturkan ayat tuh.

“Alright. Sounds a agood idea. Heh”

“Acap, main satu lagu.” Aisyah buat permintaan tak munasabah.

“sure? Kang hujan aku tak tanggung. Lama dah aku pencen jadi singer ni.”

“Sure!” Aisyah masih dengan muka ceria.

Acap mula petik guitar dan nyanyi satu lagu. Aizat songs- Susun Silang Kata

Aku ingin bermimpi denganmu
Ke awana untuk teman bintang bulan
Kerananya lebih terang sinarnya
Dengan kehadiran kau dan aku

Bagiku kaulah yang terindah
Manisnya senyuman anugerah Tuhan
Memarakkan api dalam diriku
Tak pernah aku sangka ada

Asingnya buatku
Asyik memikirkan dirimu

Kau umpama susun silang kata
Yang terakhir untukku
Sekian lama ku mencari
Rupa-rupanya di depanku

Hidup ini tak bererti
Jika tiada cinta di hati
Untuk terus ku teguh berdiri

Dan tak kira apapun
Yang terjadi dalam mimpiku
Usahlah ia berakhir
Tanpaku memilikmu


“Aisyah, sebelum kau balik aku nak tanya boleh?”

“About what?”

“Kau tak marah aku lagikan?”

“Nope, aku tak pernah marah kau.”

“And, can I ask you, who’s in your heart right now?”

“Urm, should I say there’s someone in my heart. He always in my mind. Right now, I think that he is in front of me. Bye Acap!”

Siapa mamat tu Aisyah. Is that mean, aku tak mampu dapatkan kau? Acap mengeluh.

No comments:

Post a Comment