Tuesday 8 May 2012

Ara & Lutfie CHAPTER 4

“hello,sayang. Lama betul aku tak tengok kau.” Ujar Ara sambil tangannya di bahu Lutfie.Saja nak sakat mat pondan ni. Lama betul aku tak kacau dia since kes dekat bus-stop tu ari.

Lutfie ketawa. “wei, apa pegang-pegang ni?”

“kau ingat aku teringin sangat ke?” Ara mencebik.Terus dia berlalu bila nampak Acid menunggu sambil berpeluk tubuh.

Lutfie yang duduk di meja batu menoleh.Dia dah nampak Ara berlari menuju ke arah Acid.

“dia anak yatim piatu. Her parent died when she still young. Around ten macam tu. And since that, dia macam heartless dan lama-lama lepas tu dia macam transform jadi jantan. Kami satu family anggap dia macam nak memberontak.Dia macam dah bunuhAz-Zahra yang dulu.” Acid bercerita kepadanya masa dia tanya tentang Ara dulu.

Patut la dia nampak mata Ara berair dulu.Masa Ara menampar seorang senior yang macam cari gaduh dengan Ara Cuma sebab parking.

“aku rasa Ara dah kehilangan hormone perempuan dalam amount yang banyak. Sampai dia boleh jadi macam tu.” ujar Acid ketika mereka berbual-bual dalam kelas.

Lutfie cuma menggangguk.

“kau ni kenapa? bagi la elaboration sikit.” Acid menegur.

Lutfie masih diam. Lama dan lepas tu, dia berkata sesuatu yang out of mind. “aku rasa aku suka dekat dia.”

Dan kemudian Lutfie ketawa bila lihat reaksi Acid.

“kau dah… wait! Wait! Aku… aku… arghh! Kau… apa? Erhhh.Ulang balik, please?” Acid gagap lepas dia cakap macam tu.

Lutfie angkat bahu. “I think I like her.”

“kau…” Acid masih dalam mode-aku-tak-kan-caya-sesen-pun-apa-yang-kau-cakap-ni. “kau suka dia?”

Lutfie angguk sungguh-sungguh.

“since when?”

“since the day that I’m wearing shirt dengan jeans bila turun kolej.” Ujar Lutfie tersengih.

Acid termangu. “maksudnya, kau suka style dia la ngok. Bukan dia. Dia tu ganas la. Tang mana pulak kau boleh sangkut dekat dia?”

“aku suka dia in that way.”

“apasal kau cakap gaya macam lelaki tulen?”

“aku memang lelaki  pun.” Lutfie tersengih.

“abih si Zaki boyfriend kau tu, kau nak campak masuk gaung ke?”

“bila masa pulak dia jadik  boyfriend aku? Dia abang tiri aku la.”

Sekali lagi Acid termangu.

Lutfie angkat kening.Tak caya la tu.Macam la aku tak paham ekspresi muka macam tu.

“jangan la buat muka macam tu.Kau ni…” Lutfie tergelak. “kau jangan bagi  tau dia eh? Nanti dia belasah aku pulak.”

Acid menunjuk tapak tangan kanannya macam buat gaya talk-to-my-hand. “jangan cakap dengan aku. Biar aku duduk sorang-sorang. Aku nak berfikir ni.” Acid menunduk menghadap buku notanya.Sambil tangan kirinya menongkat dahi.

“okay.” Lutfie berlalu.

Sampai sekarang ni, Lutfie belum bercakap lagi dengan Acid sejak perbualan tu berlaku seminggu yang lepas. Biarlah dulu.

“adik suka dekat Lutfie ke?” Acid bertanya bila dia nampak Ara sempat menegur Lutfie yang tengah duduk dengan rakan-rakannya.

“mana da. Hukum apa yang achik pakai ni?” dahi Ara berkerut. Pakejadahnya dia nak suka dekat mat pondan tu? Suka kacau ada la.

Acid diam. Tapi, dia suka dekat adik.Takkan adik tak perasan?Dia dah start pakai jeans dengan shirt. Dia dah buang segala girls stuff except that silly beg and the ugly-zombie-clown make-up. Dia berubah sebab adik.

“olala. Kenapa achik ni? Adakah medic dah buat achik mereng?”

“takda la.” Acid masih berfikir pasal perbualan dia dengan Lutfie dalam kelas seminggu yang lepas.Yang boleh buat dia muntah hijau.

“aku rasa aku suka dekat dia.” serious. Waktu tu dia rasa macam buah halkum dia tersekat dekat eusophagus.Macam mana Lutfie boleh sangkut dekat adik? Ni mesti pasal adik suka usik dia. Tapi… tapi… it’s getting complicated.

“berapa tahap serius kau suka dekat dia?” tanya Acid sewaktu mereka di kelas.

“tahap sampai nak terjun lombong kut.” Jawab Lutfie.

Acid mengeluh. “aku tak rasa dia suka dekat kau.”

“aku tau.” Lutfie menjawab.Manada perempuan nak dekat dia kan? Spesis bukan sejati.

“habis, dah tau kenapa kau still go through dengan feeling kau tu?”

“sebab, kau tak dapat halang rasa tu kan? Aku beri kau contoh la.Kau suka dekat a girl.Then, hari-hari dok kacau kau.Tapi, kau tak nak heboh.Kau build a great wall so it can prevent the feeling yang macam air deras. Walau macam mana pun kau tambah simen dekat great wall kau, kau tetap tak dapat halang air yang deras tu dating hancurkan great wall tu.Lama-lama great wall kau tu boleh musnah.Kau tak boleh halang  feeling tu tau? Get it?”

“sejak bila kau jadi shakespearan ni?”

Lutfie tersengih dan menyambung, “maksudnya kau tak dapat buang feeling yang dah berakar dalam hati kau.”

Acid diam. Budakni… macam ni ke rupa lelaki yang lembut kalau dah jatuh cinta? Boleh berubah dalam sekelip mata?Acid memandang penampilan Lutfie. Still macam dulu. Tapi dia macam dah taubat tak guna skirt.Dia dah guna jeans.Dia guna tee shirt.Tapi tee shirt pesen perempuan la.Jenis saiz s punya.Yang ketat dekat body. Still nampak macam pondan. Dulu nampak macam maknyah, sekarang dah nampak macam pondan.

“aku tau kau tak suka.” Lutfie pandang ke arah Acid yang diam.

“bukan la. Aku tak tau nak caka papa la weh.”

Lutfie tersengih. “cakap je la, “Lutfie, kau tak layak jadi family member kita orang. Kau tau tak?”

Acid menggeleng. “jangan cakap macam tu la wei.”

No comments:

Post a Comment