Friday 25 May 2012

Ara & Lutfie CHAPTER 5

Ara melihat Jim teruk dibelasah oleh sekumpulan lelaki. Cermin mata nerdnya habis pecah. Buku-bukunya habis bersepah. Darah merah pekat mengalir di dahi, hidung dan mulutnya.

Ara termangu seketika. Perlu ke aku tolong?

Ara nampak mata Jim yang dah lebam tu memandang ke arahnya yang tak jauh dari tempat Jim kena belasah. He’s begging.

Ara maju kehadapan. Dia tersengih kejam. Your death is just around the corner, wahai bastards sekalian.

Jim yang dah lemah di atas tar hanya mampu memandang ke arah Ara yang tengah buas membelasah penyangak-penyangak itu. Adik? What the hell are you doing here?

Ara jatuh terjelepuk bila seorang daripada penyangak itu menendang perutnya. Adddduh! Sial. Ara mengesat darah yang mengalir dari mulutnya. Damn la, keparat!

“wei dah la tu. Takkan dengan perempuan pun nak tibai sampai koma? Dayus la wehh.” Seorang daripada mereka berlima itu berkata.

Seorang daripada mereka meludah di atas badan Jim. “nasib kau baik la, kutu. Ada heroin datang.”Mereka semua pun beredar.

Ara lekas bangun. Dia memandang ke arah Jim. Kalau bukan kau anak papa yang dah banyak berbudi dengan aku tu, jangan harap aku nak tolong. “weh, kau dapat bangun tak ni?”

Ara mengutip cermin mata dan buku-buku milik Jim.

Jim cuba bangun sedaya upayanya. Tapi dia cuma mampu duduk sambil tangannya memegang perut. Ara cepat-cepat memapah abang sepupunya itu. Erh, mengada la. “aku tolong kau.”

“thanks.”

“kita pergi klinik. Aku tak nak mak ngah tuduh aku belasah anak bujang dia yang lembik ni.”

Jim mengangguk lemah. Mukanya masih berkerut-kerut menahan sakit.

“kereta kau mana? Aku datang dengan achik tadi.” Tiba-tiba handphone milik Ara berbunyi.

“hello. Ha. Achik. Jap lagi adik sampai la. tunggu situ. Adik ada surprise nak kasi.” Ara tersengih. Surprise dia ni hah abang kau yang bengap ni. Bijak nak mampos, tapi bodoh sangat bila kena buli.

Acid terkejut melihat Ara memapah Jim. What the heck adik tiba-tiba manja dengan along ni? Diaorang bukannya Iraq-Amerika ke?

“weh, apasal ni? Astagfirullahalazimmm…” Acid memapah Jim.

“bawak la along pergi klinik cepat. Nanti la borak pasal ni.” Ara membuka pintu belakang.

Acid cepat-cepat memapah Jim yang dah macam nyawa-nyawa ikan itu. Ni ke surprise tu? Yeah, it’s really surprise me, adik. Bukan takat surprise, shocking dengan tanda-tanda nak sakit jantung pun ada jugak ni.

“thanks.” Ara menoleh ke arah belakang. Nasib baik air ni tak spray keluar. Kalau tak, kan dah jadi satu hal pulak nak ngelap dapur ni hah.

“for?” Ara angkat kening melihat Jim yang dah jadi mumia. Tangan berbalut, muka ber’selotep’ sana sini.

“sebab tolong along tu hari.”

Ara jongket bahu. “ok.” Since when la along guna kata diri along? Bukan aku-kau ke?

“kalau adik takda masa tu, confirm along dah koma.”

“sapa suruh bodoh sangat tak reti lawan balik.” Ara meneguk airnya.

Jim diam. Ara buat tak tahu. Air yang dah habis diminum, gelasnya dibasuh.

“ok adik. Sorry for everything. Along tau along buat banyak salah dekat adik. Long ago. Sorry ok?”

Ara jongket bahu. “whatever la.” terus dia berlalu tapi Jim dah halang jalannya.

“tepi la. orang nak lalu.” Ara pandang muka Jim. Aku bagi buku lima kang, bertambah selotep dekat muka tu.

“cakap la adik dah maafkan along.”

Ara tenung mata Jim. Sincerely. I’ve found sincere in those eyes.

“sorry ok. Along tau dulu along evil sangat. Plus, along selalu kutuk adik. Then, I’m being such as jerk. Riyak bangga diri semua. Along betul-betul mintak ampun ni.” Jim sungguh-sungguh mintak ampun.

Ara masih pandang muka Jim. Kemudian dia tersenyum seleret. “ok. You’re forgiven.”

“for everything?”

Ara angguk. “for everything.”

“so, are we cool?”

“yeah.”

“give me hug.” Jim mendepa tangannya.

“why?” Ara angkat kening. Perlu ke?

“you’re my sister.”

Ara sengih. “ok, along.”

“that’s my girl.”

Ara peluk Jim. Mama, papa. Look, I got new brother.

“kenapa mulut kau?” Lutfie pandang muka Ara yang duduk dihadapannya. Seperti biasa mesti la Ara mengganggunya kemudian join lepak sama. Kalau dulu dia benci apa yang gadis tomboy ni buat, tapi sekarang ni dah lain. Memang la, Lutfie. Hati kau tu kan dah melayang kat dia ni.

“aku pergi belasah orang.” Jawab Ara. Matanya kusyuk membaca buku catatan milik Lutfie.

“dahi kau tu?”

“same reason.” Mata Ara masih lekat dekat buku Lutfie.

“tangan kau yang calar balar ni?”

Ara pandang Lutfie. “kan aku dah cakap, aku pergi belasah orang. Forsure la semua ni kesan kemudaratannya.” Ara tutup buku milik Lutfie dan diheret kehadapan.

“kenapa kau pergi belasah orang?” Lutfie masih bertanya. Saja nak kacau Ara.

“dah masa tu aku geram sangat dekat orang dalam kelas aku tu.”

“apa diaorang buat?”

“diaorang cakap aku pendek.” Ara tersengih.

“hah? Takkan sebab tu kau nak belasah orang?”

“aku gurau je la. Aku tolong orang yang kena belasah la.” Ara letak dagu atas meja kayu itu. Sejak hari tu, dia dengan along baik. Achik pun suka. Papa apatah lagi. Angah pulak? Macam biasa la minah tu mana layan orang spesies macam dia kan? Kalau bertembung dalam rumah pun mana ada tegur. Pandang pun tak.

Lutfie pandang muka Ara. “kau memang baik in wrong way eh?”

Ara kerut dahi. “elaboration?”

“maksud aku, kalau orang kena buli ke, kau akan tolong orang tu dengan cara belasah diaorang balik. Walaupun kau tak rapat mana pun dengan orang tu. Get it ka makcik?”

“oho. Tu ke baik in wrong way?” Ara gelak.

“ye la.”

“mungkin jugak. Aku ni mana boleh tengok orang tunjuk hebat depan aku. Mesti aku rasa nak test power dengan orang tu.” Ara sengih seleret.

“macam dekat bus-stop lama dulu?”

Ara mengangguk perlahan. Kemudian dia tiba-tiba teringat. “eh eh. Aku perasan la kau dah tak guna skirt kontot kau tu. Dah insaf eh?”

Lutfie ketawa. “kinda.”

“takut orang raba la tu.” Ara ketawa.

Lutfie cuma ketawa. Takda la, aku nak berubah. Mummy pun suka kalau aku changed for good. Zaki lagilah.

“aku heran kenapa orang lelaki perlu nak pakai dress code women ni? Tak tau ke tu messy style. Kenapa tak guna dress code lelaki yang easy to wear  tu? Takda la nak telan panadol setiap ari just because about dress.” Ara bebel sambil matanya memerhati manusia di kolej itu. Pakaian perempuan adalah masalah berat yang hampir sama dengan sepuluh guni beras.

“kau tengah kutuk golongan kami ni ke?”

“kinda.” Ara sengih. Shoot in the dark.

“kau tau, setiap manusia ada feeling. Tipu la kau cakap kau takda perasaan. Even kau gelak pun dah jadi one type of emotion.” Lutfie berdehem seketika.  “Golongan lelaki tak asli macam aku ni bukan mintak benda-benda semua ni. Sebab, kami ada feeling attractive towards girl’s thing. Perasaan yang nak jadi perempuan. Kau faham?”

“tapi, kenapa nak jugak-jugak pakai pakaian perempuan? Kenapa tak pakai je pakaian lelaki tu? Even a girl pun pakai baju tee-shirt pakaian wajib lelaki.”

“mungkin sebab keinginan. Or, nak tambah rasa nak jadi perempuan.”

“tapi, kalau takat nak rasa jadik perempuan tu apasal tak pakai je ugly-zombie-clown make-up tu? Takyah ngada-ngada nak pakai segala jenis skirt ni la.” Ara masih tak puas hati.

Lutfie diam sejenak. “kau ingat kami nak sangat ke hidup macam ni? Kami tak mintak pun life kami jadi macam ni.”

Ara pandang muka Lutfie. Laa… merajuk ke mat ni?

Ara diam. Lutfie pun. Lama.

“aku pergi dulu. Kelas dah nak start.” Lutfie kemas segala barangnya dan beredar.

Ara cuma mengangguk. Dia pandang langkah Lutfie. Aku salah bukak topic ke tadi?

No comments:

Post a Comment