Monday 28 May 2012

Ara & Lutfie CHAPTER 8

Ara sampai rumah lewat. Pukul 11. Confirm kena balun dengan makngah. Sejak akhir-akhir ni Ara dah lama tak bantai orang. Dia jadi budak baik. Nak keluar malam-malam pun jarang dah.

“assalamualaikummm.” Ara beri salam.

“hah! Dah akhir ni dari mana?” Jim menyapa. Jim, Acid dan Ismi duduk di ruang tamu. Semua mata terarah ke Ara.

“jawab la salam dulu.” Ara turut duduk sama dengan mereka.

Jim jawab salam. “dari mana wahai cik adik? Belasah orang ke?”

Ara kerut dahi. “manada.”

“habis dari mana?” Acid menyampuk.

Ara berdiri. “adik nak mandi dulu.” Dia melangkah menuju ke tangga.

“wei. Jawab la dulu.”

“teman Lutfie pergi beli barang.” Jerit Ara sambil berlari menuju ke biliknya. Baik aku blah cepat nanti diaorang sakat kang tak terdaya aku nak lawan balik. Erk? Kalau belasah orang mampu pulak kau nak lawan balik? Ni takat kena usik dah give up? No la. Belasah lain. Orang sakit, kita sakit jugak. Orang bleeding, kita bleeding jugak. Kalau semua orang usik kita sorang, dah sah-sah kalah. Semua suara point dekat kita seorang. Macam machinegun la weh.

“hah. Kan? Achik dah cakap dia keluar dengan Lutfie.” Acid petik jari.

“mana kau tau?” Ismi kerut dahi.

“diaorang kan dah closely in pack dah sekarang ni.” Bersungguh Acid bersuara.

Jim urut dagu. “yes. Along pun perasan.”

“aku memang dah lama perasan. Tapi, diaorang tu macam takda heart feeling je rupa? Lagi-lagi la adik tu. Keras macam batu. Lutfie tu nampak la sikit macam suka dekat adik” Ismi menyampuk. Dia memang bercakap menggunakan aku-kau dalam keluarga dan kawan-kawan.

Acid ketap bibir. Don’t revealed the seal of secret. “adik tu memang susah la nak predict. Tapi, achik selalu tengok dia ketawa macam happy sangat-sangat bila dekat Lutfie.”

“does it mean love?” Jim buat muka terkejut.

“along. Jangan buat muka macam tu. Gerun aku tengok.” Ismi menegur.

“mana bos besar dalam rumah ni?” tiba-tiba Ara menyampuk. Rambutnya masih basah. Apa yang diaorang khusyuk sangat cerita ni? Jangan dok kutuk aku dah la.

“diaorang balik kampung.” Acid menjawab. Mujur la conversation diaorang tak lama sangat.

“apasal?” Ara duduk sebelah Acid. Mata dihala ke arah television. Detective conan. Yeay!

“anak pak su nak kahwin.”

“sapa?”

“Ratu.”

Ara angguk. “bila?”

“weekend.” Acid angkat punggung dan melangkah menuju ke dapur.

“kita pergi?”

“mesti la.” Ismi menjawab. “sedara sendiri nak kahwin, maka wajib la sedara yang lain datang.”

Ara garu kepala.

“takut nak pakai baju kurung la tu.” Jim ketawa.

Ismi turut ketawa. “nak takut apanya. Kau patut takut pakai shorts dengan t shirt balik kampung. Opah tibai kau dengan air panas baru tau.”

“aku mana ada baju kurung. Last pakai masa darjah 4.” Masa kenduri arwah mama dengan papa.

“pakai la baju aku. Tak pun esok kita pergi shopping.”  Ismi perasan suara Ara dah lain.

Acid bawak peel fresh orange dengan mister potato tiga plastic, menyampuk, “kalau tak, pinjam dekat Lutfie tu.”

Ara sengih. “dia ada baju kurung ke?”

“tanya la dia.” Acid angkat kening.

“tak pun, kau ajak la dia shopping esok?” Ismi angkat kening.

Ara buat muka. Handphone dikeluar dari poket seluar tidur.

Þ     Kau ada baju kurung?

Sent.

Kemudian, mereka semua bersembang mengenai sepupu mereka yang bakal berkahwin nanti. Tv dibiar dipasang tanpa penonton. Jim yang pegang remote sekali sekala menukar channel.

Þ     Tak. apa jadahnya aku nak pakai baju kurung? I’m not a  girl at all

Þ     Mana tau. hahahahaha :p

Þ     Apasal kau tanya?

Þ     Weekend ni my cousin’s wedding. Jadi, dalam paksa rela aku kena pakai baju kurung (?) aku tak pernah pakai baju kurung since I was ten.

Þ     How come… Masa raya?

Þ     Aku pakai jeans dengan t-shirt. Hebat takkk?

Þ     Perasan. Kau biar betul?

Þ     Betul la…

Þ     Jadi, kau tak da baju kurung la ni? Nak pinjam baju aku tak? hahahaha

Þ     *tunjuk penumbuk* bongek! Takda maknanya aku nak pakai baju kau la. macam la kau ada baju kurung tu.

Þ     Hahaha. Mak aku tanya apasal tak beli baju melayu tadi? Aku cakap raya nanti la

Þ     Kau takda baju melayu eh? Masa raya kau pakai apa?

Þ     Takda. Aku pakai jubah (?)  yang memang untuk lelaki tu la

Ara kerut dahi. Pakai jubah? Ok la kot daripada dia tibai pakai baju kurung betul kan? Bila Ara angkat muka, baru dia perasan yang Jim, Acid dan Ismi pandang dia sambil sengih-sengih. Something wrong dengan wajah aku ke masa tengah texting dengan Lutfie tadi? Aku rasa aku takda la taksub sangat mesej dengan dia tadi.

“apa?” Ara buat muka.

“wuuu. Dia mesej pakwe dia laa. Sengih-sengih.” Acid mula sengih jahat.

“manada.”

Ismi dengan Jim dah sibuk terehem-ehem. “blushing siottttt!”

Ara pegang kedua-dua pipinya. “waaaa. Manada!”

“Lutfie… awek kau dah angau ni ha. Cepat la masuk meminang.” Acid makin giat mengusik.

“damn yah! Achik lose his sane dahh.”

Tapi Acid, Jim dan Ismi terus-terusan mengusik Ara. Sampai la ke pukul 2 pagi. Dan, keempat-empat mereka tertidur di ruang tamu.


_________________________
I added cool smileys to this message... if you don't see them go to: http://s.exps.me

3 comments:

  1. haha.. ade can becinta dengan lutfi ni.. hehe.. lutfi if dah pakai macho2 mesti ensem en.. haha.. *imagine*

    ReplyDelete
    Replies
    1. kapan mau update.. udah rindu sama lutfi ni.. hahaha.. =P

      Delete