Friday 5 April 2013

Sweet and Spicy [1]

Dedikasi khas untuk dia - Mr R

"ALYA!"

Seiring dengan jeritan yang didengarnya, buku berona biru muda segera ditutup oleh Alya. Disimpan kemas di dalam laci berkunci. Selamat!

Tombol pintu dipulas, kelihatan tubuh seseorang yang dikenalinya. Dia tersenyum sengih menampakkan giginya yang tersusun kemas. "Sorry Along. Alya baru nak keluar."

"I saw it." Izz menapak ke dalam bilik adiknya tanpa dipinta. Dia berbaring di atas katil. "Yang susah sangat nak turun bawah kenapa?"

"Orang penatlah. Baru lepas habis kelas." Alya mengekori langkah abangnya dan duduk di meja study-nya.

"Baru? Sejam dah berlalu. Ingat mandi ke apa, rupanya terperuk dalam bilik. Penat pun mandilah dulu dik. bagi segar balik badan yang bau kambing tu ha."

"Along!" Gulungan kertas di baling ke arah Izz. Tepat dan mengenai sasaran! Shooter mana boleh terlepas sasarankan?

"Tak sayang kertas ke apa? Drawing ni guna ke tak?" Izz membuka gulungan kertas tersebut dan kelihatan lukisan yang belum siap dilakar oleh Alya.

"Bak sini! Penat tau buat."

"Penat tau buat." Izz mengajuk gaya Alya bercakap. "Yang pergi baling dekat muka Along yang tampan ni kenapa?"

"Ahh, tak kira! Bak sini!" Alya berkeras mahukan kertas tadi. Izz menghulurkan gulungan kertas dan  berdiri, melangkah keluar dari bilik Alya.

"Ah, lupa! Mama suruh bersiap cepat. Makan luar malam ni." PAP! Izz segera menutup pintu.

"Alongggg!" Jeritan Alya dari dalam bilik kedengaran. Izz mengekek ketawa. "Adik, mama bagi 10 minit bersiap tapi Along dah buang masa 5 minit. Jadi 5 minit ja tinggal. Cepat sikit!"


**

  July 24  [2011]
And when I saw you, I knew. I finally found you. - Enrique Iglesias -

"Alya Aisyah?" Seorang lelaki bertopi putih berdiri dihadapan Alya dan Dee dengan guitarcase di tangan kiri. Left-handed. Alya sempat membuat telahan sendiri. Lelaki tersebut memandang Alya dan Dee silih berganti. Mungkin keliru sebab Alya dan Dee serentak memandangnya.

"Aaa, dia Alya." Dee menghalakan jari telunjuknya ke arah Alya.

"Oh, thanks!" Lelaki bertopi tadi tersenyum ke arah Dee. "Cik Alya, awak tertinggal this stuff dalam bilik Puan Syuhada," Dia menghulurkan fail setebal 2 inci kepada Alya sambil tersenyum lagi. Murah senyuman agaknya?

Alya menyambut huluran tersebut. "Te.. Ter .. Terima kasih." Usai membalas ucapan terima kasih dari Alia, lelaki itu terus berlalu. Dan tersenyum lagi.

"Gagap?" Dee mengangkat kening tanda pelik.

"I'm not! Cuma terkejut."

"Terkejut?" Soal Dee lagi.

"No. I mean terkejut fail aku ada dekat tangan dia. Patutlah aku rasa ringan ja dalam lift tadi. Rupa-rupanya tertinggal 'beban' dalam bilik Prof." Harap-harap Dee boleh terima alasan dia.

"Oooooo" Ujar Dee panjang. Alya lega. Nasib baik Dee percaya.

"Lega sebab aku percaya cakap kau?" Dee ketawa. "Muka kau jelas bagitahu aku yang kau lega aku tak tanya soalan-soalan berunsur aneh."

"No! I'm not!" Alya cuba menafikannya. Kawannya, Dee mana boleh tipu!

"Yes! You're!" Dee ketawa lagi. "Buat masa ni, aku tak nak tanya apa-apa. Mungkin ini kebetulan, mungkin ini pertemuan yang singkat dan siapa tahu mungkin kau jumpa dia lagi?" HA HA HA. Dee ketawa lagi. Lebih kuat dari sebelumnya.

"Dee!" Alya menampar bahu Dee.

"Why not right? Mamat tadi tu ok apa?"

"Si Smurf tu? Eh, tak kuasa aku. Aku ni manusia busy," Alya berdalih lagi.

"Si Smurf? Kenapa bagi nama dia macam tu? Sebab dia comel macam The Smurf ek?" Dee tetap ingin mengenakan Alya.

"Nope. Because he wore white cap, blue T-shirt and white shoes." Tenang Alya menyatakan alasannya memanggil lelaki bertopi tadi Smurf.

"Tak baiklah kau. Baik hati dah dia tolong kau."

"Aku dah ucap terima kasih. Kau pun dengarkan?" Dee diam membisu. Malas untuk bersuara. "Not a big deal pun kan. Plus, kita jumpa dia hari ni ja. Hari lain tak jumpa dah. Jadi, dia dapat gelaran Smurf tu untuk hari ni ja." Alya tetap dengan pendiriannya.

"Iyalah. Malas aku nak lawan kau. Kalau masin mulut kau, memang tak jumpa lagilah korang berdua. Nasiblah, melepas lelaki sebaik dia."

Alya hanya tersenyum seraya menjawab. "Takpa! Aku dah ada Abah, Along dan Enrique." Hahah. Alya ketawa lepas.

No comments:

Post a Comment